Hoeveel mag mijn vrouw bijverdienen in mijn zaak?

Ik ben zzpér en wil mijn vrouw de administratie laten doen, hoeveel kan/mag ik haar hier belastingvrij voor geven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Belastingvrij bijverdienen
Jaarlijks kunt u ongeveer € 6.000 per jaar belastingvrij verdienen, omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting, die circa € 2.000 bedraagt. Het bedrag dat men belastingvrij verdienen kan, valt mogelijk nog hoger uit, als er aanspraak kan worden gemaakt op andere heffingskortingen.
Inkomen altijd opgeven
Dat er in principe geen belasting hoeft te worden betaald over kleine bijverdiensten, wil nog niet zeggen dat er geen aangifte moet worden gedaan. Als u in loondienst bent bij een werkgever, dan doet de werkgever automatisch aangifte. U moet wel zelf aangifte doen als u niet in loondienst werkt of meerdere werkgevers hebt.
jc54
8 jaar geleden
ZZP is toch zelfstandig ZONDER personeel????
Als je je vrouw laat bijverdienen, dan moet ze op de loonlijst komen, en dan ben je MET personeel.
In dat geval zou je vrouw ook ZZP-er moeten zijn, toch??? Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt jc54, daarom wil ik ook mijn vrouw de administratie laten doen, zodat ik wat meer vrije tijd heb in het weekend. Belastingvrij bedoel ik dan ook met beloning, ze komt niet op een loonlijst oid, maar omdat ik tijd bespaar en zij er tijd in zal steken, is mijn vraag of ik haar daar financieel voor mag belonen.
ronron1212
8 jaar geleden
Zij kan de inkomsten als overige opgeven bij de belastingdienst. Uitgangspunt is wel dat ze geen andere inkomsten heeft anders gaat de vlieger niet op en verhoog je alleen maar haar inkomsten waar nog belasting over betaald moet worden.
fisbel
8 jaar geleden
Er zijn 4 mogelijkheden in uw situatie. Waarschijnlijk is voor u de meewerkaftrek het gunstigst - zie de informatie in de links. Of dit werkelijk zo is, daarover kunt u uw boekhouder of administratiekantoor raadplegen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/hulp_in_uw_onderneming/uw_partner_gaat_meewerken/
http://www.eenmanszaakoprichten.nl/belasting/partner-werkt-mee-in-het-bedrijf-de-keuzes/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een familielid of vrijwilliger wordt meestal niet gezien als een werknemer. Maar het komt zo vaak voor dat de belastingdienst hier een mening over heeft. Als het gaat om gewoon even een uurtje per week even helpen, dan is dat belastingvrij. Er zijn genoeg vrouwen die hun partner elke dag naar hun werk brengen met de privé auto, maar om hun direct te zien als privéchauffeur, dat gaat de belastingdienst iets te ver.

Antwoorden (1)

Als jullie partners zijn voor de belastingdienst, dan maakt het niet uit wie van de partners het geld ontvangt want elke betaling tussen de belastingpartners is belastingvrij.

Dus het maakt uit of de ZZP'er zichzelf uit betaald of zijn vrouw.

Als er apart aangifte wordt gedaan, dan zijn er de normale grenzen en normale drempels om het belastingvrij te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie net dat deze vraag al 11 maanden openstaat en dat in de reacties al een antwoord is gegeven.