Mag een buitenlands kind drie maanden op een Nederlandse school zitten?

Mijn vrouw en kind komen binnenkort drie maanden naar Nederland. Ik wil graag dat mijn kind op school gaat en zodoende veel vand e Nederlandse taal oppikt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Daar zijn geen regels voor.
Je zult het met de school moeten overleggen. Het hangt af je de leeftijd van de kinderen, hun kennis van de Nederlandse taal, hun nivo van studie.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Sterker nog, als je langere tijd hier verblijft, heb je zelfs kans dat het MOET als het kind leerplichtig is en op dat moment geen buitenlandse onderwijsinstelling kan volgen. Ik zou ook terdege uitzoeken of je je kind wel zo lang van de school in het land van herkomst mag thuishouden zonder dat het een onderwijsinstelling elders bezoekt.

De informatie hierover is echter heel moeilijk (zeg maar niet) te vinden, en richt zich meer op Nederlandse kinderen die voor langere tijd naar het buitenland gaan. Over het algemene wordt dan geadviseerd niet te veel "school te hoppen" en de kinderen onderwijs te laten volgen via de wereldschool (thuisonderwijs).

Ik herinner me echter nog van een tante uit Colombia die een paar keer met de kinderen in Nederland verbleef voor enkele maanden, en de kinderen gingen dan naar een Nederlandse school. Of dat verplicht was herinner ik me niet, en het is ook wel even geleden. Ook ken ik een voorbeeld van iemand met een .....problematische verhuizing, waarbij de kinderen elke keer toch weer naar een nieuwe school moesten binnen bestek van enkele weken.

Hou er wel rekening mee dat wanneer het kind de taal niet spreekt, het niet per definitie een leuke ervaring hoeft te zijn, heel zwaar kan zijn en veel stress kan opleveren. Spreken ze al wat Nederlands, dan vervalt dat bezwaar natuurlijk deels. En als het om jonge kinderen gaat, zullen ze binnen drie maanden vermoedelijk vloeiend Nederlands spreken (voor zolang als het duurt ;-) ,.En als het "normale" onderwijs niet doorloopt, kan een kind in die tijd een flinke achterstand oplopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het beste kin je dit overleggen met de school van je keuze. Het zal bijvoorbeeld ook afhangen van de leeftijd en het niveau van de kinderen, en in hoeverre de school "opvang" moet bieden vanwege bijvoorbeeld werkzaamheden of andere activiteiten waar ze niet bij hoeven te zijn.