welke opleiding moet je volgen om notaris te worden?

Welke opleiding(en) zou je moeten volgen om notaris te worden als je nu op mavo zit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (2)

De studie notarieel recht is de basis als je notaris wilt worden. Maar ook met bijvoorbeeld een hbo-studie rechten of een opleiding tot juridisch secretaresse kun je prima aan de slag in het notariaat.
Volg notarieel recht op een van de volgende 5 universiteiten:

Vrije Universiteit van Amsterdam - bachelor - master
Rijksuniversiteit Groningen - bachelor - master
Rijksuniversiteit Leiden - bachelor - master
Radboud Universiteit Nijmegen - bachelor - master
Universiteit Utrecht - bachelor rechten - master
Dat zou voor jou betekenen: MAVO - HAVO - HBO - UNIVERSITEIT
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Na die universitaire studie notarieel recht (als je notaris wil worden) ben je er nog niet. Je moet ook nog gedurende 6 stagejaren de notariële beroepsopleiding volgen.

Uit de bron:

"Tijdens de eerste drie stagejaren volg je naast je werk de notariële beroepsopleiding. Je leert praktische vaardigheden en je vergroot je kennis over notarieel recht. Je ontmoet veel collega's die ook hun stagejaren doorlopen. Een uitstekende gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en een gezellige tijd te hebben. Je raakt volledig vertrouwd met de kantoorpraktijk en met bijvoorbeeld het voeren van gesprekken met cliënten. Uitgangspunt is dat het notariskantoor de kosten van de beroepsopleiding betaalt.

Tijdens de opleiding ben je per week een aantal uren kwijt aan thuisstudie. Een of twee keer per maand is er een centrale bijeenkomst. Na het eerste jaar en het derde jaar leg je een mondeling examen af. Kijk voor meer informatie op de website van Stichting Beroepsopleiding Notariaat."
Dat is wat de kandidaat-notaris allemaal nog moet doen na het succesvol afsluiten van de studie notarieel recht.

Volgens mij komt notaris worden (en blijven) ook neer op een leven lang leren. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor notarissen.
Toegevoegd op 18 juni 2019 18:19: bron, tekst
Computoon