Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijgen mensen soms een black-out bij een tentamen of examen?

Een tijd geleden moest ik tentamen doen. Van tevoren had ik wekenlang aandacht besteed aan de studie. Met een goed gevoel ging ik naar het tentamen. Maar toen ik eenmaal moest beginnen was het net of al die studie geen zin gehad had. In één klap was ik alles vergeten, kon ik niet meer helder denken en was ik mijn concentratie kwijt. Ook na een korte pauze bleef die concentratie uit. Bij de herkansing een paar weken later gebeurde het zelfde. Hoe kan dit en hoe kan ik een black-out voorkomen of oplossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/angst-examen.html

http://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/streaming/exstress/exstress1-text.html


Heb je hier wat aan? Tips om een blackout te voorkomen.
Want dat is me even wat. Heb je je prima voorbereid, klaar voor je examen en dan... niks meer...
En juist omdàt je het nu twee keer hebt meegemaakt, heb je angst dat het de volgende keer DUS ook wel weer mis zal gaan.

Waarschijnlijk zó gefocust op dat examen, dat je hoofd gewoon bomvol zit. Kan niks meer bij en er kan niks meer uit. Misschien helpt een Valdispert om je net dat beetje ontspanning en rust te geven dat je er prima doorheen komt.

In ieder geval: vertrouw op jezelf bij het volgende examen! Weet dat je hard geleerd hebt. En laat maar zien dat je de lesstof beheerst!! Succes alvast!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een black out wil zeggen dat het kortetermijngeheugen even niet meer werkt. Dat kan veel redenen hebben. Vaak wordt het toegedicht aan alcohol, maar ook faalangst en spanning kunnen zorgen voor een blackout.

Probeer uit te vinden of je faalangst hebt. Misschien ben je zelfs licht dyslectisch. Dyslecten hebben vaker last van een blackout. Dat komt doordat de hersenen de geschreven informatie tijdelijk niet of niet goed kunnen verwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een black-out kan worden veroorzaakt wanneer je je niet goed hebt voorbereid of juist heel erg hebt voorbereid.
Je maakt je dan zo druk en hierdoor kan je nogal gestresst raken met het gevolg dat je (bijna) alles kwijt bent.
Ook kan het liggen aan vermoeidheid!

Het beste wat je kunt doen om een black-out te voorkomen is zeker van je zelf zijn dat je het kan en je toets rustig bekijken. Blijf niet krampachtig doorzoeken, dat versterkt de blokkering. Ga rustig naar de volgende opgave, pauzeer even, ga naar de wc / eet/drink wat.

Dus bekijk het allemaal rustig op je gemakje en wees zeker van je zelf! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is heel lastig ja, waarschijnlijk omdat je ineens bewust bent dat je je moet concentreren, en je hersenen weigeren je daarmee te helpen.

Misschien kun je iets kalmerends innemen een uur voor aanvang, zodat je relax bent.

Je zegt dat je ontspannen was, maar het kan ineens toeslaan, onzekerheid/gespannenheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding