Bij wellke hbo of wo opleiding mag je uitijndelijk een haven ontwerpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Antoni
9 jaar geleden
Civiele Techniek of Bouwkunde lijken mij geschikte studies om (ooit, samen met anderen, want het is een hele klus) een haven te kunnen ontwerpen.
Antoni
9 jaar geleden
Kijk ook eens naar de informatie op http://www.nationaleberoepengids.nl/Waterbouwkundige, http://www.nationaleberoepengids.nl/Civiel_Ingenieur, http://www.nationaleberoepengids.nl/Bouwkundig_Ingenieur of bij andere vergelijkbare beroepen op die website.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@snaphetniet zorgen dat je een gedreven ontwerper wordt.
http://www.portofrotterdam.com/nl/Over-de-haven/Haven-in-beeld/Pages/ontwerpmarathon.aspx
Helaas is hier de inschrijvingsdatum al gesloten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat we de komende eeuw geen nieuwe haven nodig hebben ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vluchthaven misschien?

Antwoorden (3)

De term "haven ontwerpen" is een heel breed begrip. Je kunt een haven ontwerpen op architectonisch gebied, bouwkundig (constructies voor gebouwen), maar ook op veiligheidsgebied. Er is vaak niet 1 persoon die een haven ontwerpt; vaak is dit niet eens één bedrijf. Dit wordt gedaan door een hele boel mensen.

Er zijn dus een hele boel opleidingen waarmee je uiteindelijk een haven kunt ontwerpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zult weg- en waterbouwkunde moeten kiezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterbouwkunde

Om ooit gevraagd te worden een haven te ontwerpen zul je op z’n minst de studie weg-en waterbouwkundig ingenieur voltooid moeten hebben.
Dit kan via de opleiding Bouwkunde op hbo-niveau.
Het komt echter vaker voor dat weg- en waterbouwkundig ingenieurs een opleiding Bouwkunde of Weg- en Waterbouwkunde op wo niveau hebben gedaan.
Het meest logische eindexamenprofiel is een profiel in de Natuur richting omdat je de benodigde technische achtergrondkennis moet hebben.
http://carrierestart.qompas.nl/branches_en_beroepen/beroep/Weg--en-waterbouwkundig-ingenieur/251

Toegevoegd na 4 minuten:
De toegepaste wetenschap Waterbouwkunde richt zich op het ontwerp en beheer van waterbouwkundige werken voor algemeen nut.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wil je in die haven ontwerpen? De laad-los installaties of de waterloop in de haven, kades, landzijde ontsluiting als spoorweg en wegen voor afvoer goederen ed.. Dat maakt nogal wat uit. En dan heb je nog laadlos installaties voor vloeistoffen, stukgoederen, massagoed (als kolen,erts, graan) , containers ed.

Daarnaast zijn er de haven gebouwen, magazijnen ed.
Voor een deel van het ontwerp heb je civiele techniek nodig als opleiding (al eerder genoemd dus), voor de installaties echter kun je weer beter werktuigbouwkunde studeren. (WO of HBO). Voor vloeistof installaties (olie, maar eigenlijk ook graan lossen omdat graan zich redelijk gedraagd als vloeistof bij lossen via pijpen) heb je weer een andere specialisatie binnen werktuigbouw (fluid dynamics/stromingsleer) dan voor container of stukgoed los installaties.
Voor de meeste gebouwen is weer bouwkundig ingenieur de correcte opleiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle technische studies zoals geneomd zul je op het VO het NT profiel moeten doen.