Kan ik mee met een hbo maritiem officieer ?

Mijn vriend gaat de opleiding maritiem officieer doen en gaat daarmee vaak weg op zee. Is er een mogelijkheid dat ik mee kan op datzelfde schip ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, zelfs niet als je de zelfde opleiding zou gaan doen. Dan zullen ze om begrijpelijke redenen jullie niet in één "klas"/ groep plaatsen. Dat leidt maar af. Bereid je maar voor op een zeemanshuwelijk ; dat heeft ook hele leuke kanten. Als hij later voor zijn werk langere tijd ergens ver van huis gestationeerd wordt, zijn er wel mogelijkheden daar ook (tijdelijk) te komen wonen, (vaak op een basis) maar echt op zee is die mogelijkheid er niet.

Of je aan boord van een zeeschip mee mag varen als je vriend er als stagiaire voor zijn HBO-opleiding Maritiem Officier meevaart? Ja dat mag, maar niet zomaar. De Schepenwet schrijft namelijk voor dat passagiers in principe met een passagiersschip meegaan en niet met een schip, zijnde geen passagiersschip. Als aan boord faciliteiten zijn voor een (betalende) meevarende passagier en aan alle bijkomende voorschriften is voldaan én de Kapitein gaat akkoord, dan is er geen wet die het kan verbieden. De kosten kunnen liggen tussen de € 60,-- en € 100,-- per nacht. Misschien zelfs wel meer. Er is nog een mogelijkheid dat de rederij iemand mee laat varen als bemanningslid boven de sterkte. In het monsterboekje moet dan vermeld staan “stagiaire” met de functie ...... maar jij bent niet bevoegd tot enige functie aan boord, dus die mogelijkheid laat ik verder buiten beschouwing. In het derde jaar gaat de Hbo-student voor het eerst op stage. Deze stageperiode begint meteen aan het begin van het derde jaar, en duurt ongeveer een half jaar. Het vierde en laatste jaar gaat de student weer voor ongeveer een half jaar op stage. Pas bij slagen heeft de student het diploma HBO Maritiem Officier. Een stageperiode aan boord van zeeschepen is geen plezier- of vakantiereisje. Tijdens de stage periode is de Hbo-student vijf tot zes maanden onafgebroken aan boord. De student-stagiaire wordt begeleid door een mentor aan boord, die de aanwezigheid van een vriendin behoorlijk storend zal vinden. Van de stagiaire wordt een volledige inzet verwacht. Er moet hard gewerkt worden, lange periodes van wachtlopen, zowel overdag als ''s nachts, ongeregelde uren werken, alles aanpakken op alle mogelijke en onmogelijke tijden. Geen achturige werkdagen. Er is soms amper tijd om het stageboek goed en uitgebreid bij te houden. De stagiaire moet er alles aan doen om samen met de bemanning een hecht team te vormen. Daar is geen plaats voor een meevarende vriendin. Grote kans dat er zich onder de bemanning een paleisrevolutie voltrekt. Het legaal meevaren van de kapiteinsvrouw geeft vaak al troubles genoeg. Als je het bovenstaande hebt gelezen zul je toch moeten concluderen dat, zelfs al zou de rederij de faciliteiten hebben en aan alle voorwaarden kunnen voldoen, een Maroff-stagiaire en zijn vriendin zelfs en zelf niet zouden moeten willen om tijdens de stageperiode aan boord te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100