Kan ik mee met een hbo maritiem officieer ?

Mijn vriend gaat de opleiding maritiem officieer doen en gaat daarmee vaak weg op zee. Is er een mogelijkheid dat ik mee kan op datzelfde schip ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat zal niet gaan.
Ritsuka
7 jaar geleden
alleen als jij ook die opleiding gaat doen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lara, als je vriend nog met beginnen met de HBO-Maroff-opleiding dan duurt het nog ongeveer 2,5 jaar voordat hij op stage gaat. Eenmaal in het derde leerjaar en eenmaal in het vierde leerjaar.
Je zou deze tijd kunnen gebruiken om te onderzoeken of je er wel tegen kunt.
Zeemansvrouw betekent niet alleen thuis de boel zelfstandig regelen. Je moet er ook tegen kunnen dat als je man weer voor een paar weken thuis komt, hij ook het huis weer in bezit neemt. Hij komt namelijk niet op visite.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka, ook dan kan het niet. Er is altijd hoogstens één HBO-stagiair aan boord. Meestal geen.

Antwoorden (2)

Nee, zelfs niet als je de zelfde opleiding zou gaan doen. Dan zullen ze om begrijpelijke redenen jullie niet in één "klas"/ groep plaatsen. Dat leidt maar af. Bereid je maar voor op een zeemanshuwelijk ; dat heeft ook hele leuke kanten.

Als hij later voor zijn werk langere tijd ergens ver van huis gestationeerd wordt, zijn er wel mogelijkheden daar ook (tijdelijk) te komen wonen, (vaak op een basis) maar echt op zee is die mogelijkheid er niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen op een basis wonen met je partner waar zijn die dan? Het is hier geen amerikaanse film.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan wat hij gaat doen en voor welke baas.
Mijn zus heeft op die manier een jaar in Curaçao gewoond met haar toenmalige varende vriend. Geen echte "basis" in die zin van het woord, meer een soort....compound ?? Waar al die jongens hun vrouw / vriendin hadden zitten.
Dus ja dat gebeurt nog steeds, echt niet alleen in Amerika.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen er is wel degelijk een basis daar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo maritiem officier heeft niets met het leger te maken is een opleiding tot stuurman in de zeevaart
ronron1212
7 jaar geleden
@deaal klopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nederlandse Koopvaardij zeelieden worden niet ergens gestationeerd.
Als men voor de Shell werkte werd men wel eens gestationeerd in Curaçao of op Java of Quatar. Soms mocht het gezin mee voor tien maanden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op Curaçao (in Willemstad) is maar één compound. Daar wonen inderdaad alleen vrouwen. Iedere zeevarende die Curaçao aandoet, kent deze. Mag toch hopen dat je deze niet bedoelt.
http://www.upi.com/Campo-Alegre-Curacaos-fantasy-land/89051077639204/
Ik ken op heel Curaçao geen andere basis waar alleen vrouwen zaten die op hun vriend of man zaten te wachten.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen zal waarschijnlijk deze bedoelen
https://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/eenheden/commandement-der-zeemacht-caribisch-gebied
Daar wonen alleen geen partners van militaire. Het antwoord van Marleen gaat over militaire.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, het antwoord is echt niet goed. Bij de opleiding HBO Maroff mogen vrienden en vriendinnen (die dezelfde opleiding volgen) echt wel op dezelfde Hogere Zeevaartschool in dezelfde klas de lessen volgen. Daar heeft niemand iets mee te maken.
Dat mag trouwens ook voor de opleiding Maroff alle schepen (MBO-niveau).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wat verwarrend maar een opleiding maritiem officier is niet een opleiding marine officier. De eerste is burger zeevaart en de tweede is militair. Overigens, @ronron, is ook het Nederlandse leger geen fan van stellen in dezelfde commando structuur.
Of je aan boord van een zeeschip mee mag varen als je vriend er als stagiaire voor zijn HBO-opleiding Maritiem Officier meevaart? Ja dat mag, maar niet zomaar.

De Schepenwet schrijft namelijk voor dat passagiers in principe met een passagiersschip meegaan en niet met een schip, zijnde geen passagiersschip.
Als aan boord faciliteiten zijn voor een (betalende) meevarende passagier en aan alle bijkomende voorschriften is voldaan én de Kapitein gaat akkoord, dan is er geen wet die het kan verbieden. De kosten kunnen liggen tussen de € 60,-- en € 100,-- per nacht. Misschien zelfs wel meer.
Er is nog een mogelijkheid dat de rederij iemand mee laat varen als bemanningslid boven de sterkte. In het monsterboekje moet dan vermeld staan “stagiaire” met de functie ...... maar jij bent niet bevoegd tot enige functie aan boord, dus die mogelijkheid laat ik verder buiten beschouwing.
In het derde jaar gaat de Hbo-student voor het eerst op stage. Deze stageperiode begint meteen aan het begin van het derde jaar, en duurt ongeveer een half jaar. Het vierde en laatste jaar gaat de student weer voor ongeveer een half jaar op stage. Pas bij slagen heeft de student het diploma HBO Maritiem Officier.
Een stageperiode aan boord van zeeschepen is geen plezier- of vakantiereisje. Tijdens de stage periode is de Hbo-student vijf tot zes maanden onafgebroken aan boord. De student-stagiaire wordt begeleid door een mentor aan boord, die de aanwezigheid van een vriendin behoorlijk storend zal vinden.
Van de stagiaire wordt een volledige inzet verwacht. Er moet hard gewerkt worden, lange periodes van wachtlopen, zowel overdag als ''s nachts, ongeregelde uren werken, alles aanpakken op alle mogelijke en onmogelijke tijden. Geen achturige werkdagen. Er is soms amper tijd om het stageboek goed en uitgebreid bij te houden.

De stagiaire moet er alles aan doen om samen met de bemanning een hecht team te vormen. Daar is geen plaats voor een meevarende vriendin.
Grote kans dat er zich onder de bemanning een paleisrevolutie voltrekt. Het legaal meevaren van de kapiteinsvrouw geeft vaak al troubles genoeg.

Als je het bovenstaande hebt gelezen zul je toch moeten concluderen dat, zelfs al zou de rederij de faciliteiten hebben en aan alle voorwaarden kunnen voldoen, een Maroff-stagiaire en zijn vriendin zelfs en zelf niet zouden moeten willen om tijdens de stageperiode aan boord te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De laatste zin moet zijn:
dat een Maroff-stagiaire en zijn vriendin zelfs en zelf niet zouden moeten willen om tijdens de stageperiode samen op een en hetzelfde schip te varen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een krantenbericht waarvan de inhoud niet klopt.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2585812/1997/11/03/Kapitein-worden-was-geen-meisjesdroom.dhtml
In 1984 voer er al een vrouw als kapitein op een schip in de Kleine Handelsvaart. Zie Havenkrant van augustus 2014
Marja nam in 1986 afscheid van de Esso-Tankvaart als Kapitein/1ste stuurman Grote Handelsvaart.