Welke betaaltermijn moet/mag ik instellen voor het leveren van product aan zelfstandige?

Ik maak muziekinstrumenten en iemand haalt die bij mij op en verkoopt die door. De persoon die ze bij mij ophaalt heeft volgens mij een eenmanszaak. Is dan de wettelijke betaaltermijn voor die persoon aan mij 60 dagen of mag ik die termijn zelf bepalen?

SentWierda
2 jaar geleden
De vraagstelling maakt een goede beantwoording lastig.
Maak je muziekinstrumenten als hobby (in de vrije tijd) of als ZZP'er?
Is jouw bedrijf ingeschreven bij de KvK?
nul1
2 jaar geleden
@SentWierda
De vraagstelling is mij duidelijk en volgens mij mijn antwoord ook. Hij maakt en verkoopt gitaren!
Of en onder welke bedrijfsvorm hij ingeschreven staat bij de KVK is niet van belang.

Antwoorden (4)

Die mag je zelf bepalen.
Aangezien jij de leveranciers bent mag jij bepalen of je vooraf betaald wilt worden, bij ontvangst, na 1 dag of na x jaar. De enige voorwaarde is dat jij het billijk vindt.

artikel 6:119a lid 5 bw
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Met dit antwoord blijft het een raadsel.. Graag een onderbouwing waarom een betalingstermijn van 1 dag of x jaar is toegestaan of betaling vooraf.
.
nul1
2 jaar geleden
@SentWierda
Volgens mij is mijn antwoord duidelijk als dat niet zo is hoor ik dat graag van de vraagsteller.
Zelfs de website waar jij naar verwijst zegt hetzelfde als ik doe!?! Alleen begrijp je dat blijkbaar ook niet.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een wettelijke betalingstermijn van 14 dagen bestaat niet. Het is meestal 30 dagen en vaak 60 dagen of meer dan 60 dagen.
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
nul1
2 jaar geleden
Ook hier geld, het antwoord van Antoni is juist, jij begrijpt betalingstermijnen niet. Als voorbeeld:
Een betalingstermijn van 27 of 12 dagen is gewoon een wettelijke betalingstermijn.
SentWierda
2 jaar geleden
@nul1. Een wettelijke betalingstermijn van 27 of 12 dagen? Wie zou zoiets kunnen bedenken - dat niet bestaat?. Een wettelijke betalingstermijn van minder dan 30 dagen bestaat niet. Een wettelijke betalingstermijn is 30 dagen of 60 dagen of meer dan 60 dagen.
Waarom zou ik wettelijke betalingstermijnen niet begrijpen?
nul1
2 jaar geleden
Als er word gesproken van een wettelijk betalingstermijn dan is dat het maximale aantal dagen. Korter mag dus en of dat nou 3, 9 of 27 dagen is dat maakt niks uit.
Als je niks bent overeengekomen is de betaaltermijn 30 dagen, vanaf de ONTVANGST van de factuur. Je mag ook korter of langer overeenkomen, c.q. in je algemene voorwaarden zetten. Daar zijn wel grenzen aan. Pakweg tussen 14 dagen en 2 maanden.
Dit geldt tussen bedrijven en ZZP-ers. Als je als particulier zaken doet kun je in principe ook iets anders overeenkomen, maar ik adviseer je om dan aansluiting te zoeken bij de regels die gelden voor een ZZP-er.
2 jaar geleden
nul1
2 jaar geleden
Er zitten geen grenzen aan de betalingstermijnen, zolang hij het zelf maar billijk vind. artikel 6:119a lid 5 bw
teusvh
2 jaar geleden
Lees het artikel eens goed, is mijn suggestie. Of je het zelf (als schudeiser) billijk vindt is niet het criterium.
nul1
2 jaar geleden
Ik heb het artikel goed gelezen, maar nog belangrijker ik heb de wet gelezen. Alle 2 zeggen ze dat hij zelf de betalingstermijn mag bepalen. Vul de infograph oo die website eens in misschien word het dan duidelijk.
nul1
2 jaar geleden
https://www.zelfstandigenbouw.nl/kennisbank/betalingstermijnen-wat-is-de-wettelijke-betalingstermijn-voor-zelfstandig-ondernemers/
Heb je een bedrijf (ZZP'er) dan is de wettelijke betalingstermijn 30 dagen - eventueel via algemene voorwaarden of in contract uit te breiden tot maximaal 60 dagen (algemene voorwaarden/contract)) of meer dan 60 dagen (contract).
Verkoop je als hobby producten dan spreek je een betalingstermijn/betalingsregeling af met de afnemer.
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
2 jaar geleden
nul1
2 jaar geleden
Je hebt het artikel niet goed begrepen. Probeer de infograph eens in te vullen misschien dat het dan duidelijk word.
SentWierda
2 jaar geleden
@nul1. Ik heb de infograph goed bekeken.
1. ZZP'er = 30 dagen of 60 dagen of meer dan 60 dagen.
2. Hobbyist: bepaalt zelf.
Ik herhaal hiermee mijn eerdere antwoord.
nul1
2 jaar geleden
Sry, ik geef het op. Ik merk dat ik er gewoon niet goed in ben om iemand over de chat te overtuigen.
nul1
2 jaar geleden
https://www.zelfstandigenbouw.nl/kennisbank/betalingstermijnen-wat-is-de-wettelijke-betalingstermijn-voor-zelfstandig-ondernemers/
SentWierda
2 jaar geleden
De link vermeldt in de eerste alinea wat ik al eerder heb gesteld: 30 dagen is de wettelijke betalingstermijn.
nul1
2 jaar geleden
Ja, ik ben nieuw hier. Ik kende het niveau hier nog niet. Mijn fout.