Ik kan pas presteren als het echt moet.. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet alles op het laatste moment doe?

Ik zit in 6 VWO en heb eigenlijk altijd dat ik pas kan presteren als het MOET.

Elk jaar verpruts ik het in het begin en haal het uiteindelijk alleen maar doordat ik op het laatst ga werken.

Voorbeeld. Vorig jaar, stond ik bij kerst op één vak na voor ALLE vakken onvoldoende. Pas aan het eind van het jaar kon ik me ertoe zetten te werken en ging nét over (2 onvoldoendes).

Het is irritant, want docenten krijgen hierdoor snel een beeld dat ik het niet kan.
Vorige week had ik een mondeling Engels. Ik haalde hiervoor een 8.
De docente was erg verrast en gaf aan dat ze van te voren dacht dat het niets zou worden en ik misschien een 4 of 5 zou halen..

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet alles op het laatste moment doe?
Ik kan pas presteren als het moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik ken het probleem. Ik had dat zelf ook toen ik nog op school zat. Het komt denk ik doordat je andere dingen veel leuker vindt dan huiswerk maken (wie niet) en het komt dus op discipline aan. Je kunt discipline echter wel trainen. Misschien helpt het om jezelf een beloning in het vooruitzicht te stellen als je hard hebt gewerkt? Of je gaat samen studeren met iemand die wel hard werkt. Misschien helpt dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ken het probleem. De oorzaak is een gebrek aan zelfdiscipline. Het zal betekenen dat je je eerste jaar aan de universiteit kompleet verknalt, omdat er niemand tussentijds op je huid zit; misschien dat je dan, na dat jaar, genoeg discipline krijgt om alsnog door te gaan. Anders moet je maar meteen beslissen naar het HBO te gaan, waar het systeem net iets schoolser is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eenvoudigste manier om het prestatievermogen op te krikken is "lichaamsbeweging!"
Grijp elke kans aan om te lopen, even te rennen, fietsen, skaten, alle mogelijke lichaamsbeweging oefeningen wat je maar kunt bedenken om je los te maken.
Goed leren bewegen geeft de discipline, leerprestaties, ontplooiing van het zelfvertrouwen een boost!
Zo voorkom je ook de stress van het moeten op het laatste moment; wat ook wel eens te laat kan zijn!
Bij allen met hetzelfde probleem zal blijken dat de oorzaak ook hetzelfde is: LICHAAMSBEWEGING!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt neem ik aan een mentor? Een mentor is juist voor zaken als dit. Als mijn leerlingen naar mij toe komen met dit soort zaken, ga ik met de leerling om tafel en een constructie bedenken waarin bijvoorbeeld een opbouw in zit. Misschien heb jij er moeite mee om iets te overzien. Als iets over 5 weken af moet, dan lijkt dit nog heel ver weg en vergeet je het gemakkelijker.

Als je doorgaat op deze manier zul je het op de vervolgopleiding heel zwaar krijgen. Je zult dan vaak gespannen zijn en misschien aan het eind van de rit zelf OVERspannen. en dit wil je echt niet.

Ga dus naar je mentor of naar iemand anders waarvan jij denkt dat deze persoon jou kan helpen. Je zult hier hulp in de praktijk moeten krijgen (dus op school). Persoonlijk denk ik niet dat digitale hulp hier voldoende voor is, aangezien dit al lange tijd speelt.

Veel succes!