Hoe kan ik beter plannen en gemotiveerd blijven voor school?

Ik heb dus net een actieweek achter de rug, waarin ik dertien toetsen heb gemaakt. Voor natuurkunde heb ik alleen heel hard geleerd, omdat het mijn lievelingsvak is, en dat is beloond met een superhoog cijfer. Maar als ik echter voor al die andere toetsen gemotiveerd moet blijven, dan kijk ik het meestal de dag van te voren heel eventjes over en dan denk ik dat ik het wel ken, wat dus niet het geval is. Ik weet wel dat ik het kan, maar toch doe ik het niet. Het zelfde heb ik met verslagen en andere projecten, ik wacht altijd de dag van tevoren en dan raffel ik het af, zonder er tijd en moeite in te steken, en dan resulteert in een laag cijfer. Telkens als ik denk dat ik wil gaan leren, eindigt het toch weer met Netflix of gamen, ik weet dat het niet goed is, maar toch doe ik het. Zou iemand mij wat tips kunnen geven om gemotiveerd te worden voor een toets, daar goed voor te leren, etc?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Praat er eens met je ouders over, misschien kunnen zij een plekje voor je vrij maken waar je niet afgeleid wordt van je huiswerk. Denk aan je toekomst, je wil vast later iets bereiken, zonder diploma is de kans klein dat dat gaat lukken.

Het beste antwoord

Ik kan je voor het plannen de 1blik-agenda aanraden. Die is er in een papieren versie en een onlineversie. De agenda laat je lesstof in stukken hakken en inplannen, en aftekenen wanneer je iets gedaan hebt.
Ik vermoed dat het met je motivatie op zich wel goed zit, want je wil het graag anders doen. Het is eerder dat je je er niet toe kunt zetten om te gaan werken als je een vak eigenlijk niet echt interessant vindt. Je hebt moeten met het onderdrukken van de impuls om iets anders te gaan doen, zoals gamen. Dat is iets waar veel jongeren last van hebben, maar het is wel handig om het te trainen.
Maak afspraken met jezelf waar je jezelf aan houdt, en schakel hulp in als dat niet lukt. Bijvoorbeeld: na een bepaalde tijd werken neem je pauze met wat lekkers en daarna ga je verder. Pas als alles af is ga je gamen. Daarbij mag je jezelf best belonen als dat lukt.
Voor veel mensen werkt de pomodorotechniek goed.

Vaak is het zo dat als je de grip op je werk krijgt dat je dan ook weer meer lol erin krijgt. Het is echt keuk als je een goed cijfer haalt als je ergens hard voor gewerkt hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super! Erg bedankt, ik zal kijken wat ik doen kan.

Andere antwoorden (1)

Wauw! Kamp nu met exact hetzelfde probleem. Wat mijn plan is voor de examens is om gewoon een planning te maken voor elke dag, gewoon uittypen, en ophangen. Het lastige zal zijn om me eraan te houden. Dus ik moet mezelf een paar 'beloningen' geven, en die in diezelfde planning zetten. Een half uurtje pauze na een paar uur leren. Zoiets. En na een stuk of 6 uur ofzo leren kan ik mezelf 'belonen' met één aflevering Daredevil (kan nu natuurlijk al niet meer). Als je geen examens hebt moet dit natuurlijk op een wat kleinere schaal. En wat verder van te voren gepland. Maar je moet iets voor jezelf uithouden. Ook is het handig als je even je familie zegt dat je bent leren, en dat je ze even vraagt of ze misschien af en toe willen checken of je leert, of misschien meehelpen leren (zo is het een stuk minder saai). Het beste kun je ook je telefoon verborgen houden en uitzetten. Als je echt erg bent zoals ik, vraag dan aan een familielid hem voor je op te bergen tot je geleerd hebt. Ik zeg vaak ook vooral veel van 'ik ga leren', zodat als ik niet leer, ik me een beetje schuldig voel omdat ik mezelf voorlieg. Als ik geen flikker besluit te gaan doen ben ik tenminste eerlijk met mezelf, maar ik moet mezelf ertoe zetten te leren, al is het met dat soort psychologische oorlogsvoering. Hoop dat dit een beetje helpt.