Wanneer kan je bij Defensie de officiersopleiding volgen?

Alleen nog met een hbo-diploma, of ook met een havo/vwo of mbo diploma?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Hoe word je officier?

Officier word je door een officiersopleiding te volgen bij Defensie. Afhankelijk van je vooropleiding volg je de Militair-Wetenschappelijke Officiersopleiding van gemiddeld 4,5 jaar (met vooropleiding vwo) of de Korte Officiersopleiding van gemiddeld 1,5 jaar (met vooropleiding hbo/wo). Beide opleidingen starten met de Beroepsopleiding en eindigen met de Vaktechnische Opleiding, waarin je de specifieke vakkennis voor jouw vakgebied leert.

De Militair-Wetenschappelijke Officiersopleiding bevat daarnaast een driejarig bachelorprogramma. Je volgt deze volledig geaccrediteerde wetenschappelijke opleiding aan de Faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie.

Bron: antwoord op vraag 3 van https://werkenbijdefensie.nl/officier/vragen/

In principe is dus minimaal VWO vereist. Met alleen havo of mbo heb je geen rechtstreekse toegang tot de officiersopleiding.
Maar wie met zulke vooropleidingniveaus bij Defensie gaat werken, kan wellicht later alsnog intern voor een stap omhoog in aanmerking komen. Als ze eenmaal weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, kun je soms alsnog hogerop. Vroeger was een term hiervoor ‘vakofficier’.
Die eventuele mogelijkheid vind je niet online. Maar als ik op de website van Defensie zoek met de woorden “doorstromen” en “officier”, dan krijg ik wel 321 resultaten. Voor talent is uiteindelijk vaak plaats op niveau.

Begin voor de mogelijkheden met havo resp. mbo echter bij https://werkenbijdefensie.nl/opleidingsniveaus/havo/ resp. https://werkenbijdefensie.nl/opleidingsniveaus/mbo/
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel! Nu rest mij nog 1 vraag. Namelijk: Maakt de richting van je hbo-diploma uit? Het diploma moet wel relevant zijn aan de functie bij Defensie, denk ik.
Bordensteker
8 jaar geleden
Dat heb je goed aangevoeld.
“Met een HBO-diploma kun je allerlei kanten op binnen Defensie. Om je zo goed mogelijk te helpen met je keuze willen we graag je studieprofiel weten.”
https://werkenbijdefensie.nl/opleidingsniveaus/hbo/ Voor WO-studenten geldt hetzelfde.
De website www.werkenbijdefensie.nl werkt interactief en is voor deze vraag een goede leidraad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de links! Is het ook mogelijk om officier te worden bij een onderdeel wat niet aansluit bij je studierichting? Ivm vacatures bij Defensie.