Dat is om te zien of alle voorraden overeenkomen met de verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een (al dan niet gespecificeerd) beeld te krijgen van 't inventaris...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is om te controleren of de boekhoudkundige voorraad overeenkomt met de werkelijke voorraad.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Klopt, het wordt ook vaak balansen genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bamibal, het is andersom. Of de werkelijke voorraad overeenstemt met de administratieve vooraad. De werkelijkheid is bepalend.
De jaarrekening die opgesteld wordt dient zoveel mogelijk een getrouw beeld te geven van de werkelijkheid.
Om te zien of er niet te veel voorraad opgenomen is (en dus een te hoog eigen vermogen gepresenteerd wordt in de jaarrekening) wordt er geinventariseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
het gaat over de voorraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer uitleg over je reactie graag, dat geef ik namelijk ook aan in mijn antwoord. Wat is de reden dat een directie van een onderneming wil weten of de werkelijke voorraad gelijk is aan de boekhoudkundige? Om te zien of deze juist is verantwoord, wanneer er minder voorraad is dan in de boekhouding, moet dit dus afgeboekt worden --> geeft lager resultaat --> geeft lager eigen vermogen weer.
Daarnaast wil de leiding ook weten of er geen voorraad ongeoorloofd wordt onttrokken uit de onderneming, dus ook om te zien of zijn interne beheersingsmaatregelen afdoende zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat om de hoogte van de voorraad dat dit in de winst en verliesrekening mogelijke gevolgen kan hebben voor het eigen vermogen kan zowel positief als negatief zijn maar dat is dus pas te verantwoorden als de voorraad correct op de balans is weergegeven. Het EV is dus niet de eerste post die van belang is in de balans.
Als er een voorraadadministratie is (mede op basis van de geboekte in- en verkopen ) dan is het een manier om vast te stellen of de theoretische voorraad volgens de balans goed is.
Als er geen voorraadadministratie is, dan dient de inventarisatie om de werkelijke voorraad (hoeveelheden x prijs) voor de balans te bepalen.
Beide manieren dus om het bezit aan goederen vast te stellen.
Tevens om te bezien of er een afwaardering moet plaatsvinden op grond van incourantheid (ouderdom en/of onverkoopbaarheid).
De blijkende verschillen kunnen geanalyseerd worden. Bij voorbeeld door administratieve fouten maar ook door diefstal, dus zonder betaling verdwenen goederen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hele maal juist ++
Onderandere om de dervingspercentage van bijvoorbeeld van elk half jaar zijnde inventarisatie goed op pijl te houden zodat je bepaalde atrikelgroepen beter kunt beveiligen of artikelen die niet verkocht zijn geweest uit je assortiment te doen.