Wat moet ik allemaal regelen voordat ik een webwinkel met tweedehands spullen open?

Is het bijvoorbeeld verplicht om je aan te melden bij de kamer van koophandel?

En moet je je verkochte spullen doorgeven als inkomsten bij de belastingdienst? (en vanaf een bepaald bedrag, of gewoon alles?)

Ik wil dus alleen tweedehands spullen (voornamelijk kleding) gaan verkopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het dan niet makkelijker om de kleding via marktplaats of dergelijke site te verkopen? Als je een webwinkel opent moet je inkomsten wel aangeven bij de belasting.

Het beste antwoord

Het eerste wat je moet doen is eens op zoek naar een cursus of een goed boek over jouw administratieve verplichtingen. Je krijgt in ieder geval te maken met BTW en dan in het bijzonder met de margeregeling omdat je bij tweedehands spullen al snel bij inkoop van consumenten terecht komt. Daarnaast moet je leren over omzet, aftrekbare zakelijke kosten en de relatie met de inkomstenbelasting. Veel ondernemers besteden de feitelijke administratie uit aan een boekhouder, maar desondanks heb je de kennis wel nodig bij het uitvoeren van de dagelijkse zaken.

In principe ben je niet automatisch ondernemer als webwinkelier (of welk ander zelfstandig beroep dan ook). Dat hangt onder meer af van hoeveel uur je eraan besteedt, of je als ondernemer naar buiten treedt (maak je reclame), of je een ondernemersrisico loopt, etc. De Belastingdienst hanteert verschillende criteria voor ondernemer voor de omzetbelasting en ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat zijn twee verschillende zaken! Bepaal eerst of de Belastingdienst jou als ondernemer aan gaat merken en zo ja schrijf je in bij de kamer van koophandel.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat een webwinkel vaak niet vanuit huis uitgeoefend mag worden. Een bestuursrechter heeft recentelijk in een zaak met een online slijterij bepaald dat het uitoefenen van een webwinkel detailhandel is, en dat mag alleen als dat in het bestemmingsplan staat. Het ligt aan de gemeente of zij dit beleid actief uitvoeren, maar feitelijk kunnen zij je sommeren je webwinkel te sluiten.

Verder krijgen webwinkels te maken met de wet koop op afstand. Ook hier moet je je in verdiepen. De consument heeft bepaalde rechten en de winkelier heeft bepaalde plichten waar je vooraf goed van op de hoogte moet zijn om zo optimaal je verkoopproces in te richten. Daarbij is kennis van deze wet ook nodig om algemene voorwaarden op te kunnen stellen.

Als suggestie wil ik nog meegeven dat je wellicht als handelaar op marktplaats of ebay aan de slag gaat. Als je niet teveel tijd hieraan besteedt (een uur of 2 per dag), dan oefen jij dit nog even uit als particulier. Voor de Belastingdienst ben je dan een resultaatgenieter. Dat betekent dat je niet te maken krijgt met de omzetbelasting. Je geeft aan het eind van het jaar je winst (dus omzet - inkoopkosten) op. Omdat je geen ondernemer meer bent heb je ook niet te maken met het bestemmingsplan.

Maar wil je het groots aanpakken: zie dit antwoord als stimulans om op onderzoek uit te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn alleen eigen spullen die ik wil gaan verkopen. (voornamelijk te kleine kleding van mn dochter) Ga dus niks inkopen bij anderen. Ik heb al mijn advertenties ook wel op marktplaats staan, maar het leek me juist makkelijker om ze over te zetten naar een webshop. Ik ga me er inderdaad nog eens even verder in verdiepen, en denk dat ik me maar lekker bij marktplaats ga houden dan. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo zie dan lijkt het er niet op alsof je op welke manier dan ook van plan bent om echt te gaan ondernemen. Het tweedehands doorverkopen van spullen die je zelf gebruikt hebt valt gewoon onder eigendomsrechten. Je kan hier best een webshop voor opzetten, maar ik vraag me niet gewoon af of Marktplaats niet het beste medium is. Want bij het beginnen van een webshop zit ook een hoop promotiewerk.

Andere antwoorden (1)

Wat sowieso de benodigden zijn voor een tegenwoordige webwinkel is: webhosting, domeinnaam, kvk, cms/systeem waarmee je werkt, extra betalingsmogelijkheden zoals paypal en ideal, en natuurlijk kloppende teksten en afbeeldingen bij de producten.