Wanneer val je onder de rutte regeling?

Hoi,
Ik zit nu in mijn examenjaar en zou hierna (als ik slaag natuurlijk ;) ) graag vwo doen. Ik heb alleen geen extra taal in mijn vakkenpakket waardoor ik eigenlijk geen vwo meer zou kunnen doen.

Nu had ik wat gehoord over de VAVO maar hier kan je alleen heen met de rutte regeling of wanneer je ouder bent dan 18. Nu vroeg ik mij af wanneer val je onder de rutte regeling?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10K
Erna55
8 jaar geleden
https://www.onderwijsconsument.nl/wat-de-rutte-regeling/
http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/sites/default/files/FAQ%20def%20Vavo%20en%20Rutteleerlingen%2018%20nov.pdf Kijk hier eens .

Antwoorden (1)

Wat is de Rutte-regeling?

De Rutte-regeling is een door het ministerie van OCW ingestelde maatregel, die de uitval van leerlingen in het voortgezet onderwijs tegengaat. De maatregel houdt in dat wanneer leerlingen geen diploma dreigen te halen op hun huidige school, zij nog een kans krijgen om een diploma of startkwalificatie te behalen op een andere school.
Dit kunnen andere scholen voor voortgezet onderwijs zijn, maar ook scholen voor beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie (bve) of scholen voor voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Ook leerlingen van 16 en 17 jaar mogen naar scholen voor bve en vavo. De leerling wordt ‘uitbesteed’ aan deze andere school, maar blijft op de eigen school ingeschreven.

Uitbesteding Rutte-regeling
Uitbesteding betekent dat leerlingen geplaatst worden op een andere school. De eigen school blijft echter verantwoordelijk voor de leerling. Wanneer een leerling totaal wil overstappen, wordt deze verantwoordelijkheid wel overgedragen.

Er zijn verschillende redenen waarom wordt gekozen voor de uitbesteding van leerlingen:

@ Als de eigen school bepaalde lesstof niet kan aanbieden
@ Wanneer leerlingen extra risico lopen op uitval, en zij meer begeleiding nodig hebben. Deze extra begeleiding kunnen zij op de andere school krijgen.
@ Als wordt verwacht dat een leerling beter presteert in een volwassener omgeving
@ Wanneer er op een school te weinig leerlingen zijn die geïnteresseerd zijn in één vak kunnen deze leerlingen worden uitbesteed. Op de andere school wordt dan één volwaardige klas gevormd.

Bve-onderwijs en vavo-onderwijs
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) wordt gegeven op mbo-instellingen en regionale opleidingscentra (ROC) en is voor leerlingen van 16 jaar en ouder. (...)

Via het vavo kan iedereen vanaf 18 jaar, en in sommige gevallen vanaf 16 of 17 jaar, alsnog een diploma voor de vmbo theoretische leerweg, de havo of het vwo halen. Op sommige scholen kan dit in deeltijd of in de avonduren, waardoor de opleiding naast het werk kan worden gedaan. De opleiding kan soms ook versneld worden afgerond. De vavo-opleidingen worden aangeboden op mbo-instellingen en regionale opleidingscentra (ROC).
Computoon