Kun je met een havo of hbo diploma naar oxford universiteit?

Ik wil echt heel graag in oxford studeren, maar ik weet niet of dat ook met een havo diploma of hbo diploma kan, want in Engeland kennen ze helemaal geen havo of hbo. Wilt u deze vraag alstublieft niet verwijderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En welke voorwaarden zijn er?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Nee, dat kan absoluut niet! Je moet minstens een VWO diploma en een gemiddelde tussen de 8 en 10 hebben om uberhaupt kans te maken. Daarnaast moet je verder een goed profiel hebben en ook veel nevenactiviteiten hebben. M.a.w. met een havo diploma ben je echt kansloos (de bron is Oxford zelf), maar dat is ook logisch, ook in Nederland kan je met een HAVO diploma niet naar de universiteit, dus het zou raar zijn als een topuniversiteit lagere eisen zou hanteren.

Overigens, in Engeland hadden ze tot voor kort, begin jaren '90, weldegelijk een soort HBO, de polytecs, deze mogen zich inmiddels univeriversity noemen en zijn vaak te herkennen aan toevoeging als "metropolitan". Deze universiteiten zijn lager aangeschreven dan de 'oude' universiteiten en hebben daar een vergelijkbare reputatie met de HBOs hier. M.a.w. dat verschilt bestaat daar indirect weldegelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je kan ook niet met een hbo of wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de kans daarop is verwaarloosbaar klein lijkt me. In theorie zou het kunnen (ze mogen immers zelf beslissen, dus iemand toelaten die zijn basisschool niet heeft afgemaakt zou theoretisch wel kunnen, maar dat gebeurt ook nooit), in de praktijk komt dat niet voor, simpelweg omdat ze het niveau niet hoog genoeg vinden.
Zij willen de topperformancers, m.a.w. de mensen die direct goede resultaten halen. Als je van het HBO komt, betekent het dus dat je hier niet op topniveau* kan presteren, dus zal de kans dat je wordt toegelaten zeer verwaarloosbaar zijn. Zij hebben duizenden studenten om te kiezen, in Nederland zijn al meer dan 200.000 HBO studenten, dus nee, je zal met nog iets extra's moeten komen. Je zal iets bijzonders moeten hebben wil je toegelaten worden. Dit geldt voor alle topuniversiteiten. Let wel, zelfs Nederlandse universiteiten sluiten de HBO-p route inmiddels en vele hbo-bachelors geven ook geen direct toegang tot een master.
*niks ten nadele van het HBO hier, mijn betoog is dat topuniversiteiten als Oxford en Cambidge nog veel selectiever zijn dan Nederlandse universiteiten. Dat ze geen onderscheid kennen tussen havo en vwo, wil niet zeggen dat eisen lager zijn. Integendeel.
Maar even een tegenvraag: waarom wil je zo graag op Oxford studeren als je vermoedt dat je het niet aankunt op dit moment? Ga anders na je havo lekker vwo doen en haal daar hele hoge cijfers. Dan wordt het een heel ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook aan om na mijn havo vwo te gaan doen nadat ik had gelezen dat je na hbo niet echt toegelaten word tot oxford. Momenteel doe ik het heel goed op de havo, dus ik denk dat vwo dan ook wel goed komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog heel erg bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, wat je vooral moet beseffen is hun systeem anders werkt dan het onze, zelfs met een VWO diploma heb je geen garantie (in tegenstelling tot in Nederland), dus in theorie zou je met een mavo diploma toegelaten kunnen worden, alleen kan je de eisen zien dat een VWO diploma nodig is. Laat je niet ontmoedigen, als je echt wilt heb je een best een kans, alleen moet je zelf wel beseffen dat je meer moet doen dan je toetsen goed maken :)
Ik zou een VWO diploma aanraden, omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt (ook als je niet naar Oxbridge* gaat laat) en je bij het solliciteren meer kans maakt later (ja, sommige werkgevers kijken daar echt naar). Heel veel succes! *Oxbridge: Oxford en Cambridge (zo worden deze samen aangeduid).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor de extra informaieve informatie. Ik had ook gelezen dat je naast hoge cijfers ook goed moet zijn in muziek of sport. Om zo te laten zien dat je naast je studie ook wel vrije tijd hebt en dus niet alleen bezig bent met leren, maar ik ga nu eerst de havo afmaken :).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, heel veel succes! Of het specifiek muziek of sport moet zijn weet ik niet. Ik heb aan een Nederlandse unviersiteit gestudeerd en de toelating daarvoor is weer anders. Je moet je kunnen onderscheiden, de meeste scholieren hebben geen echt serieuze werkervaring, dus dan kom je gauw bij dingen als hobby's (en dus muziek en sport), maar als je wereldkampioen schaken of its dergelijks wordt zal dat vast helpen ;) Heel veel succes! Ambitie is altijd goed! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha dank u wel. Ik hoop dat het met schaken goed moet komen, want mijn neef is wereldkampioen schaken. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar echt super bedankt. Ik heb nu echt weer een pad gekregen.

Andere antwoorden (1)

poeh dat is nogal wat
Oxford is niet niets
ik heb wel eens gehoord dat je daar voor elk vak niet lager dan een 8 moet scoren
en dat is de minimum eis
en je moet minstens bachelor zijn volgens mij
dus hbo plus bachelor moet kunnen

maar missschien heb je hier iets aan ? zie link
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Prima bron bij je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slecht antwoord met alle respect, voor Oxford moet je een VWO lijst met een gemiddelde van minstens 8 hebben. Met een HBO bachelor wordt je zeker niet toegelaten tot hun masters en dat is geen effectieve omweg. Na je HBO bachelor zal je vermoedelijk niet tot een Oxford bachelor worden toegelaten omdat ze dan nog steeds twijfelen aan je capaciteiten.
Antoni
9 jaar geleden
De oplettende lezer ziet dat ook in mijn reactie...