Hoeveel mag een alleenstaande student (25 jr) met basis- en aanv. beurs verdienen, en recht op diverse regelingen voor lage inkomens behouden?

Mijn dochter woont zelfstandig en studeert voltijd. Het is een 3-jarige opleiding (nu 1e jaars), waarnaast ze ook een deeltijd baan heeft.
Haar totaal inkomen is maximaal 960 euro per maand.

Ze heeft van de gemeente een formulier ontvangen voor een aanvraag inkomenstoeslag (bij verdiensten tot 110 % van minimum heeft men recht hierop).
Maar nu heeft de gemeente Vlaardingen haar aanvraag afgewezen, omdat ze volgens hen een inkomensverhoging in het vooruitzicht zou hebben.

Mag de gemeente dit zomaar afwijzen, en aannemen dat zij meer inkomsten zal genereren, terwijl ze nog 2,5 jaar aan studie heeft, haar bijbaan niet uitgebreid zal worden en de aanvraag voor het jaar 2015/2016 is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De individuele inkomenstoeslag (vroeger langdurigheidstoeslag) is een toeslag die mensen kunnen ontvangen als zij géén zicht hebben op inkomensverbetering. Mensen die ervoor in aanmerking omen krijgen een vast bedrag dat één keer per jaar wordt uitbetaald. Het inkomen mag maximaal 110% zijn van de bijstandsnorm. Het inkomen mag in de in de komende twee jaar niet meer stijgen. Kennelijk gaat de gemeente Vlaardingen ervan uit dat uw dochter over 2 jaar afgestudeerd kan zijn en meer inkomen na het behalen van de studie kan genereren. Uw dochter zou tegen de beslissing in beroep kunnen gaan. Of het antwoord laten checken bij de Sociale Raadslieden of het juridisch loket.
fisbel