Heb je recht op een Wajong uitkering als wel gewerkt hebt? Arbeidsongeschikt geworden voor 17e jaar, wel studie voortgezet, nu 25 jaar.

Op de middelbare school ben ik misbruikt, waarna ik PTSS heb ontwikkeld. Nooit is mijn leven van een leien dakje gegaan, laten we het zo zeggen. Ondanks alle problemen die ik heb/had heb ik wel mijn MAVO en een MBO opleiding weten af te ronden. Waarna ik een jaar therapie heb gevolgd en dus 'uit de running' was en een bijstands uitkering kreeg.
Daarna ben ik gaan werken, nooit heb ik het aangekund fulltime te werken. Altijd psychische klachten gehad. Maar je moest maar 'normaal' zijn en doorgaan. Op toen mn huidige werk hield ik het niet meer uit en ben ik gaan zoeken naar een werken/leren opleiding omdat ik ondertussen op mezelf woonde (wat ook niet altijd gemakkelijk is).
Ondertussen ben ik bezig aan een 3e opleiding, 2 anderen heb ik voortijdig moeten afbreken omdat ik het gewoon niet aan kon. Dit keer herhaald deze situatie zich weer. Op dit moment zit ik met een ernstige depressie thuis, heb achterstand op mijn studie en zie niks meer zitten.
Kan ik met hulp van GGZ eventueel aantonen dat ik al die tijd gedeeltelijk arbeidsongeschikt was en om die reden recht hebben op een Wajong? Want werken, trek ik gewoon niet en maakt me compleet kapot.
Ik zit genageld aan de grond, compleet de weg kwijt met 0,0 % verstand van de wetgeving rondom dergelijke zaken.
Kan iemand mij hier wellicht antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg, sterkte. Probeer ook eens je te laten keuren door het uwv op arbeidsongeschikheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Yellow: de Wajong wordt uitgevoerd door het UWV. Omdat VS zich niet ziek kan melden bij een werkgever, is er niet de 'gewone' weg van ziektewet, bedrijfsarts, en eventueel na twee jaar de WIA-beoordeling. Wat overblijft, is eventueel de Wajong, voor mensen die al op jonge leeftijd arbeidsongeschikt zijn geraakt. Het gaat dan inderdaad om een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling, maar dan voor een specifieke regeling voor jonggehandicapten.
MrEinstein
12 jaar geleden
Het is alleen de vraag of het UWV dit met terugwerkende kracht kan doen. Ik gun het je uiteraard wel, veel sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrEinstein: er wordt niet meer met terugwerkende kracht uitgekeerd, maar UWV kan zeker wel beslissen om iemand Wajong toe te kennen op basis van bijvoorbeeld een uitval voor studie van vier jaar geleden. Pas nog meegemaakt met iemand.

Antwoorden (1)

Dit hangt - gek genoeg - af van de opleiding die je nu volgt. Als je een opleiding volgt waarvoor je studiefinanciering ontvangt, dan kan het zijn dat je recht hebt op Wajong. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat je er recht op hebt, want daarvoor moet eerst door het UWV je arbeids(on)geschiktheid worden bepaald.

Om in aanmerking te komen voor Wajong, moet je
a) op je 17e al arbeidsongeschikt zijn geweest óf
b) uitvallen tijdens je studie, maar vóór je 30e verjaardag.
Voor het UWV wordt iemand aangemerkt als studerend als hij studiefinanciering ontvangt, en voor andere opleidingen geldt een urennorm. Het komt er dan op neer dat je fulltime onderwijs moet volgen, en dat ook aan moet kunnen tonen. Als je recht had op studiefinanciering, hoef je alleen dát maar aan te tonen.

Als je geen voltijdsopleiding volgt, wordt het moeilijker. Wanneer je kunt aantonen dat je door ziekte geen voltijdsopleiding aankunt, maak je een kleine kans om toch als studerend te worden aangemerkt, maar dit is lastig te bewijzen. In het andere geval zul je aan moeten kunnen tonen dat je voor je 18e al (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt was. Als je nooit fulltime hebt gewerkt, en je je bijvoorbeeld regelmatig hebt ziekgemeld, kun je dat zeker beargumenteren.

Dat is het formele recht, daarna moet - zoals gezegd - de mate van arbeidsongeschiktheid worden beoordeeld door het UWV. Maar eerst is het zaak om te weten dat je formeel gezien voldoet aan de eisen, anders wordt je aanvraag niet eens in behandeling genomen. Maar een arbeidsverleden is niet altijd een probleem, zeker niet als je niet fulltime hebt gewerkt. Het hangt - helaas- ook redelijk af van de mensen die je treft bij het UWV. Sterke verklaringen van je behandelaars kunnen je daarbij helpen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Trouwens: het feit dat je eerder Bijstand hebt ontvangen omdat je in therapie (meerdaagse behandeling of opname?) was, kan betekenen dat je achteraf gezien, destijds sowieso recht had op Wajong. Als je dus vanaf die datum Wajong aanvraagt, heb je wellicht - als je inderdaad arbeidsongeschikt wordt bevonden - nu recht op een herleving van je Wajong van toen. Je zult het dan niet met terugwerkende kracht krijgen, maar hebt wel meer kans om ook nu te voldoen aan de formele eis.