Hoe kan ik mijn kinderen in Nederland inschrijven op een Nederlandse school?

Ik ga verhuizen naar Nederland met mijn kinderen.
Ze hebben een schoolrapport en uiteraard de uitslag van de Nederlandse NIO toets van de basisschool (groep 8).
De uitslag is bij lager dan het niveau dan wat ze nu doen.
Ze doen nu Anadolu Lisesi wat volgens het internet gelijkstaat aan Havo/VWO.
Nu deden ze in Nederland VMBO T.
Ze willen graag weer VMBO T doen maar hoe moeten we dit aanpakken?
We hebben 3 schoolrapporten p.p. (10e klas/2e klas Semester 1&2 en de 11e klas/3e klas Semester 1.)
Ze zijn in het Turks, wat is nu mijn eerste stap?
Moet ik naar Het Ministerie van Onderwijs? Moet ik naar de school?
Ik kan niks hierover vinden op internet en ik heb geen zin in een boete omdat ze niet naar school gaan.
We vertrekken op vrijdag a.s. (22 januari 2016) en het laatste schoolrapport krijgen we woensdag.
Ze hebben officieel 3 weken halve-semester vakantie, we moeten dus binnen 3 weken alles regelen.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 25 seconden:
En dan ook nog: Wie bepaalt welk niveau mijn kinderen mogen doen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De aangewezen weg is op bezoek gaan bij 1 of meer scholen en daar je situatie uitleggen. Scholen hebben een behoorlijke autonomie vwb indelen van kinderen op leerniveau.
Ik neem aan dat school ook wil praten met de kinderen zelf, eventueel een kennistoets voor bepaalde vakken geven. De nio resultaten wel meenemen als je met 1 of meer scholen gaat praten.
Mijn ervaring betreft overigens een inschrijving op een school vanwege een schoolwissel (van de ene op de andere dag) halverwege het schooljaar (2e klas vo). Toen hebben we tevens de resultaten van de wisc3 test overlegd. De (nieuwe) school heeft op basis van gesprekken met zowel ons ouders als met ons kind de plaatsing bepaald.