Is het mogelijk om de lessen niet meer te kunnen volgen van een bepaald vak als je geen leerplicht meer heb?

Staat hier iets in over de wet?
Ik wordt namelijk aan het lijntje gehouden door m'n engels docent omdat m'n verzoek was om de engels lessen niet meer te volgen en alleen de toetsen en examens te maken. Weliswaar op school te blijven.

Volgens mij mag het nog geeneens een leerling gedwongen in zijn lessen houden omdat men zich moet bewijzen dat hij/zij het kan als je en geen leerplicht meer heb en de resultaten van de examens van je vorige opleiding uitstekend zijn. Staat hier ook iets in van de wet?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat over een MBO opleiding (niveau 3) daar is Engels nog niet verplicht. Ik heb hiervoor nog een niet afgeronde opleiding gedaan (MBO niveau 3) en daarvoor het VMBO kader gehaald.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zolang je nog op school bent, gelden de regels van de school. De regels en de lesroosters die voor alle leerlingen gelden, moeten worden gevolgd, leerplicht of niet. Sla die er dus op na.

Ben je niet meer leerplichtig maar heb je nog geen diploma op MBO2-niveau, noch een havo-, noch een VWO-diploma dan ben je kwalificatieplichtig tot je 18 bent of tot je eerder zo'n diploma hebt behaald. Die kwalificatieplicht kun je beschouwen als een voortgezette leerplicht.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is TS gewoon 18....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan nog moet je je aan het reglement van school houden. Wij moeten bijvoorbeeld 75% aanwezig zijn anders mag je je examen niet eens maken (gemiddelde leeftijd: 23 denk ik). Computoon heeft helemaal gelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben 19 je moet aanwezigheidsplicht idd hebben, maar niet voor de lessen. Je kan de lessen niet volgen maar nog wel op school aanwezig zijn bij wijze van spreken. Ik wil dus 1 vak niet meer volgen Zo lang je op school nog aanwezig ben zou het goed moeten zijn. Maar waar kan ik dat reglement vinden dat je ook daadwerkelijk zelf nog rechten heb op dit gebeuren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil dus 1 vak de lessen niet meer bijwonen, maar nog wel de toetsen en examens voor dit vak doen. Ik blijf in dit uur gewoon op school, dus behoud mijn aanwezigheidsplicht. (Zie reacties voor meer informatie).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel. Ik denk dat het gewoon het beleid van de school zelf is. Ondanks dat het een ongeschreven regel is die die docent heeft gemaakt.