Stel ik begin voor 2014 met een hbo opleiding en ontvang studiefinanciering daarvoor, Behoud ik die als ik na me propedeuse naar de universiteit wil?

Dit in verband met het sociale leenstelsel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, maar er zit een maximum aan de totale duur van de studiefinanciering.

"Studiefinanciering voor hbo of universiteit is een prestatiebeurs. Deze prestatiebeurs kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en het studentenreisproduct. DUO betaalt deze prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden direct al een gift. De lening hoef je niet altijd terug te betalen (zie Diploma halen)

Hoelang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je kunt ook prestatiebeurs krijgen voor een Associate-degreeprogramma.

(...)

Diploma halen
Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor hbo en universiteit. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. (...)

Wanneer zetten we om?

Als je binnen de diplomatermijn van tien jaar je diploma behaalt, wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift. (...)

Toegevoegd na 47 minuten:
Wat het leenstelsel betreft:

"De invoering van het leenstelsel wordt met een jaar uitgesteld. Het uitstel betreft de invoering van het leenstelsel in de bachelorfase van het hoger onderwijs. In de masterfase staat het leenstelsel nog wel gepland voor 2014. In het regeerakkoord was afgesproken dat het leenstelsel zowel in de bachelor- als in de masterfase van universiteiten en hoger beroepsonderwijs zou worden ingevoerd in september 2014. Zo wordt het ook beschreven in het wetsvoorstel ‘Kwaliteit in verscheidenheid’ wat in januari is verschenen. Van dit plan ziet het kabinet nu dus van af. In de Tweede Kamer is wel een meerderheid voor het leenstelsel, maar in de Eerste Kamer is dat niet het geval. "

Voor hét uiteindelijke antwoord zullen we moeten wachten tot het uiteindelijke plan de goedkeuring van beide Kamers krijgt en wet wordt.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de vraag vooral ook gaat over de plannen met het sociaal leenstelsel. Op dit moment zijn de plannen zo dat bachelors wel en masters niet worden gefinancierd.
Als de plannen niet meer wijzigen, dan gaat het sociaal leenstelsels voor de bachelor in 2015 in. Na de hbo propedeuse begin je met een nieuwe opleiding, en als je met een nieuwe opleiding begint, wordt dit gezien als nieuwe start, dus gelden de regels van dat moment.
Dus concreet naar jou situatie: als jij in 2014 begint met een hbo opleiding, en in 2015 wilt starten met een universitaire bachelor, dan krijg je alleen over dat hbo jaar studiefinanciering en niet over de bachelor.
Dit is in elk geval het meest waarschijnlijke wat er gaat gebeuren. De plannen zijn nog niet doorgevoerd en het is nog niet zeker wat er precies voor regels gaan gelden. Het kan zijn dat er een uitzondering gemaakt wordt voor mensen die al studiefinanciering ontvangen bijvoorbeeld, maar dit lijkt me niet aannemelijk.