wat houd een staatsexamen precies in en wat zijn de voordelen tov van een normaal centraal eindexamen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Bij een staatsexamen meldt iemand zich geheel zelfstandig aan voor het examen, zonder voorafgaande schoolopleiding; dit in tegenstelling tot leerlingen, die door hun school worden aangemeld.
Deze weg werd en wordt vaak gekozen door mensen die geen tijd of gelegenheid hebben om naar school/ een opleiding te gaan, maar menen dat zij door zelfstudie voldoende kennis hebben om het examen te halen. Vroeger was het doen van staatsexamen overigens meer gebruikelijk dan tegenwoordig en betrof dit vooral examens voor MULO, Gymnasium en HBS. Voor personen die in het buitenland woonden, zoals kinderen van diplomaten en ambassademedewerkers, was het doen van staatsexamen natuurlijk een uitkomst. Men kon/kan het schriftelijk examen ter plaatse afleggen; wel moest men (wat nog steeds geldt) voor het mondeling examen naar Nederland komen.
Zoals in de reacties al gesteld is, gelden er voor het mogen doen van een aanmelding voor een staatsexamen soms wel bepaalde eisen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft de eisen: die kunnen zijn dat men een eerder examen heeft afgelegd. Soms moet men, om examen in 'iets' te doen, namelijk beschikken over een getuigschrift van de vooropleiding. Of er moet een verklaring worden overgelegd waaruit blijkt dat het recht op staatsexamen bestaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft de voordelen: men hoeft geen school te hebben bezocht en kan dus ' zo maar' meedoen met het examen. Eisen van het pakket en de zwaarte van het examen zijn gelijk.