is het de meeste waarde of het meeste waarde?

op internet konden zoekmachines het niet aangeven. volgens hun was het onbekend.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
paulus811
8 jaar geleden
Ik zou eerder zeggen 'hoogste' waarde. Bij 'meest' denk ik eerder aan 'waardevol'

Antwoorden (3)

Waarde is vrouwelijk, en daar hoort 'de' bij. De waarde en niet het waarde. Dus ook de meeste waarde.

Tenzij je het hebt over de verleden tijd van het werkwoord waren. Het meeste waarde het witte wief rond over de Lochemse berg, zou dan bijvoorbeeld ook kunnen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het ging niet om het werkwoord maar bedankt voor uw inbreng
Het is "de meeste waarde" en het meest waardevolle". Door het verschil worden mensen vaak op het verkeerde been gezet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook nog ... iets is "het meest waard" .. ook weer zo'n instinker.
Ze lijken allemaal op elkaar, daardoor komt de vergissing/de verwarring meestal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel waarde een vrouwelijk woord is en 'de waarde' correct is, is zowel 'het meeste waarde' als 'de meeste waarde' niet juist. Een waarde is niet veel (waarvan meeste de overtreffende trap is), maar hoog of groot. Dus het is: 'de hoogste waarde' of 'de grootste waarde' :

diamant a is veel waard; diamant b is nog meer waard, maar diamant c heeft de grootste (of: de hoogste) waarde. Je zegt niet: diamant c heeft de meeste waarde.

wel kun je zeggen: Diamant c is meer waard dan diamant b.