Reiskosten ingehouden door 3 weken leaseauto van collega rijden?

Beste mensen,

Omdat een collega van mij voor 3 weken op vakantie is, heb ik van zijn leaseauto van de zaak ter beschikking gekregen. Zelf heb ik geen leaseauto, en krijg voor het woon-werk verkeer €130 reiskosten vergoed. Wat mij betreft aan de lage kant.

Nu is mij gisteren door mijn leidinggevende medegedeeld dat ze mijn gemaakte km met de leaseauto gaan verrekenen met mijn reiskosten vergoeding.

Voor de goede orde hier wat informatie:

Een retour woon-werk reis = 116.2 km
Een week woon-werk reis = 581.0 km
Een maand woon-werk reis = 2517.66 km

€130,00 / €0.19 per km = 684.21 vergoede km per maand. Over de resterende 1833.45 km wordt niet vergoeding of gesproken in dit verhaal.

Mag mijn werkgever mijn €130,00 inhouden van mijn salaris?

Met vriendelijke groet,

Barry

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je berekening klopt niet een lease auto is geen € 0.19 per km. Dat ligt iets anders. € 0.19 is de belastingvrije vergoeding die een werkgever aan de werknemer mag betalen voor gereden km. Maar ik neem aan dat jij met die wagen gratis naar je werk rijdt. Dus heb je verder geen kosten. Lijkt me logisch dat je werkgever ook geen reiskosten vergoeding betaald.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is ontzettend kinderachtig van je chef, maar hij staat in recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo kinderachtig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kinderachtig? Hij maakt die reiskosten nu niet, dus waarom zouden die moeten worden vergoed?
Volkomen terecht, je springt er dan kennelijk nog bij uit, omdat je nu minder zelf hoeft te betalen. Hou je er rekening mee dat je je km noteert. Als je nml > 500 km per jaar prive rijdt, krijg je bijtelling. De 500 km is op jaarbasis en geldt dus ook het hele jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt nu toch geen kosten dus waarom zou je die vergoed moeten krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt een beetje dat je van 2 walletjes wilt eten.
Dus reiskostenvergoeding krijgen en geen kosten voor de eigen auto hebben.
Hierbij neem ik aan dat de brandstofkosten voor de leaseauto door de werkgever zijn vergoed.
Waarom zou die dubbel moeten betalen dus
1. voor de brandstof en
2. nog eens jouw vergoeding die voor die 3 weken onterecht is omdat je geen kosten hebt.
Dus fiscaal niet toelaatbaar.
Er vanuit gaande dat de vergoeding € 30 per week is kun je dus proberen af te spreken dat je vergoeding voor 3 weken, dus met € 90 wordt verlaagd,zodat je die maand € 40 ontvangt.