Wat is de reden dat op de basisschool geen verschillende niveau's zijn?

Op het voortgezet onderwijs heb je bijv. vmbo havo en vwo. Maar op de basisschool zit iedereen op hetzelfde niveau met enkele uitzonderingen misschien.
Maar waarom zijn er geen verschillende niveau's op de basisschool?

Kunnen ze je intelligentie nog niet testen als je zes jaar bent, of is het aantal leerlingen daarvoor te klein (ze blijven immers nog graag in de buurt van waar ze wonen en dus zijn de scholen kleiner?

Weet jij het antwoord?

/2500

Binnen verschillende scholen zoals het Montessori onderwijs wordt wel degelijk met verschillende niveaus en dakpanklassen gewerkt. Kinderen volgen veelal hun eigen tempo.

Omdat de kinderen nog heel veel van niveau kunnen veranderen, het is niet handig als je verschillende niveaus hebt want je kunt dan niet ongeveer hetzelfde/vereisde leren voor de middelbare school.

Er vindt zeker niveaudifferentiatie plaats in het basisonderwijs maar dan wel binnen de groep waar het kind in zit. Zo staan er in rekenmethodes bijv. Opdrachten die tot de basisstof behoren, verdiepingsopdrachten voor de betere/snellere leerlingen en herhalingsopdrachten voor leerlingen die de stof moeilijker onder de knie krijgen. Er zitten nadelen aan het inrichten van onderwijs op kennisniveau ('aparte scholen') als dit al op jonge leeftijd zou gebeuren: @ minder goede leerlingen kunnen zich niet meer optrekken aan/leren van de betere leerlingen. Dit trekt het niveau van de groep als geheel naar beneden. @ Cito-resultaten van de school met de 'intelligente leerlingen' zullen hoger zijn dan die van de school met 'minder intelligente leerlingen'. Dat vinden ouders niet prettig. @ Het werkt stigmatiseren in de hand. Kinderen zullen onderling gebruik/misbruik maken van de wetenschap dat ze op de 'intelligentekinderenschool' of 'minderintelligentekinderenschool' zitten. @ Sociale/maatschappelijke aspect: de basisschool is niet alleen een kennisinstituut maar ook een opvoedingsinstituut. Kinderen worden beter en breder gevormd als mens als ze niet tussen even intelligente 'soortgenoten' zitten.

Er bestaat wel degelijk speciaal basisonderwijs. Speciale basisscholen zijn bedoeld voor moeilijk lerende kinderen, kinderen die zich niet makkelijk laten opvoeden en kinderen met gedragsproblemen of die andere speciale ondersteuning, aandacht of begeleiding nodig hebben. Omdat niet elke basisschoolleerling zich hetzelfde ontwikkeld, hebben inmiddels wel veel basischolen intern een aparte voorziening ingericht voor leerlingen die extra leerstof of begeleiding nodig hebben, of er is een samenwerkingsverband in de regio. De scholen in dit samenwerkingsverband, hebben afspraken gemaakt als het gaat om hulp voor bijv. kinderen met dyslectie/dyscalculie, aanpak om gedragsproblemen te voorkomen en leerlingen te begeleiden die een meer of mindere dan 'normale' intelligentie hebben. Meer- of hoogbegaafde kinderen zullen zo vaak in een extra plusklas geplaatst worden, om het op school uitdagend te laten blijven en ze zich niet gaan vervelen. Deze kinderen kunnen zich namelijk onbegrepen voelen, onderpresteren en een hekel aan school krijgen waardoor ze leer- en gedragsproblemen kunnen gaan ontwikkelen. Hiervoor zijn dus geen speciale scholen, maar worden er groepen voor middenbouw en bovenbouw basisschool ingericht waar dan andere scholen in de regio ook gebruik van kunnen maken, omdat er natuurlijk maar een beperkt aantal kinderen op school van dit niveau is. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze op sociaal gebied leren omgaan met leeftijdsgenoten. Zo integreren ze dan ook gewoon tussen de reguliere groepen tijdens de pauzes, op schoolreis, sportdagen enz. Toegevoegd na 21 minuten: In mijn gemeente is sinds enkele jaren een bijzondere basisschool die erg goed aanslaat. Hij heet gewoon 'de school' en is bijzonder flexibel. Het onderwijs is niet gericht op de groepsvorm maar op het individu. Elke leerling krijgt elke tien weken een eigen leerplan, waarover het kind zelf kan meebeslissen. Per jaar zijn er vijf periodes met andere thema's waarvan leerlingen zich de leerstof eigen maken. De vakken zijn niet verdwenen, maar geïntregeerd in die thema's. De school is maar 2 weken gesloten en met de ouders worden afspraken gemaakt wanneer het kind vakantie neemt. Hij is dus 50 weken van 8 tot 6uur open. Het is wel zo dat minimaal de verplichte 940 uur ondrwijs worden gehaald, of meer mag ook natuurlijk. Zo kan een leerling het eigen onderwijs inrichten, samen met de ouders en leraar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100