Hoe werkt bedrijfsmiddel en afschrijving exact?

Hallo,
Stel je schaft een bedrijfsmiddel aan, kosten 10000,- , afschrijven over 5 jaar.
Worden die 10000,- ( -20%) gezien als inkomsten voor de belasting?
Hoe werkt dit exact?

Dank u

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

De afschrijvingskosten worden gezien als kosten door de belastingdienst en ook voor het bedrijf. Het is namelijk het terug verdienen van de investering. Investeringen zijn geld vermindering en afschrijvingen geld vermeerdering.
ronron1212
10 jaar geleden
Stel je schaft het bedrijfsmiddel op 1/1 aan.Het komt voor eur 10.000 op de balans van je bedrijf. Het is een bezit. De betaling van eur 10.000 is een uitgave.
Jaarlijks schrijf je eur 2000 af. Die eur 2000.- zijn kosten en verlagen dus het resultaat. Als het resultaat positief is (een winst dus) betaal je daar belasting over. De balanswaarde van het bedrijfsmiddel aan het eind van het jaar is eur 8000.-.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe sneller je het bedrijfsmiddel afschrijft (er zijn regels voor), hoe lager het resultaat wordt bij verder gelijkblijvende omstandigheden en hoe minder belasting je betaalt.

Toegevoegd na 7 uur:
Dus nee, dat aangeschafte bedrijfsmiddel van eur 10.000 is geen 'inkomst'.

Toegevoegd na 7 uur:
Dus nee, dat aangeschafte bedrijfsmiddel van eur 10.000 is geen 'inkomst'.
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
en 2000 euro cash in de bank als er geen sprake is van een lening. want afschrijvingen zijn geen echte kosten.
Computoon
10 jaar geleden
Wel degelijk zijn het echte kosten, het zijn opgeofferde waarden. Als je ze niet zou boeken, krijg je een niet realistisch resultaat. Omdat de balanswaarde van het actief dan ook niet klopt, wordt ook het vermogen verkeerd gepresenteerd. Wel is het natuurlijk zo, dat het een kostenpost is zonder uitgave op dat moment.
ronron1212
10 jaar geleden
Dus balans technische cash in bank saldo hoger.
Computoon
10 jaar geleden
Niet op het aanschafmoment van het actief. Maar goed, dat was de vraag van vraagsteller niet. Het zal hem hopelijk duidelijk zijn dat uitgaven en kosten niet hetzelfde zijn (net zo min als ontvangsten en opbrengsten. Kosten en opbrengsten beïnvloeden het resultaat en dus de te betalen belasting.
Nee, dat zijn geen inkomsten maar uitgaven. Maar je mag als je een apparaat van €10.000 aanschaft dat bedrag niet in een keer als uitgave opvoeren. Je moet het b.v. in 5 jaar afschrijven door 5 jaar lang €2.000 opvoeren als kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft er dan dus het eerste jaar 8000,- over waar inkomstenbelasting over betaald moet worden , 2e jaar 6000,- enz enz ? Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Computoon
10 jaar geleden
Je begrijpt het verkeerd. Je betaalt geen belasting over het bedrijfsmiddel. Je betaalt belasting over de winst uit onderneming. (En natuurlijk ook over datgene waar andere Nederlanders, die geen ondernemer zijn, belasting over betalen.) Bij een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting. Bij een BV is de persoon van de ondernemer en de onderneming gescheiden. Vennootschapsbelasting betaal je over het (positieve) resultaat uit het bedrijf. En de ondernemer zelf betaalt inkomstenbelasting, zoals iedere Nederlander. Even een extreem voorbeeld. Je hebt een bedrijfsmiddel van eur 10.000.- en besluit dat in 5 jaar tot op 0,00 euro af te schrijven. Dan heb je afschrijvingskosten van euro 2000.- /jaar. Stel
Je hebt in een jaar 80.000.- omzet.
Als afschrijvingskosten had je alleen die euro 2000.- dat jaar. Verder geen enkele kostenpost.
Dan is het resultaat (in dit geval de winst): 80.000 -/- 2000.- = euro 78.000.- Over die euro 78.000 betaal je belasting. Die 78.000 is je 'winst uit onderneming'. (Klopt uiteraard niet, want ik heb alle regelingen voor ondernemers weggelaten en je hebt altijd andere kosten maar het gaat nu even om het inzicht).
De waarde van het actief op de balans is aan het einde van dat jaar 10.000 -/- 2000 = 8000.- maar die doet niets voor de belasting.. Ok. Volgend jaar. Weer euro 2000.- afschrijvingskosten. Stel dat de omzet dat jaar 30.000.- was en dat er verder geen kosten waren dan die euro 2000.- afschrijvingskosten dan is het resultaat (30.000 -/- 2000) is euro 28.000.-. Over die euro 28.000 betaal je belasting. Dat is je 'winst uit onderneming'.
De waarde van het actief aan het eind van dat jaar is 6000.-. (Ter controle: 2000.- was al afgeschreven, nu gaat er dit jaar weer 2000.- van de waarde van het bezit af zodat de boekwaarde nu euro 6000.- is. Maar die doet verder niets, fiscaal gezien. Van de afschrijving wordt dus jaarlijks geboekt:
4 Afschrijvingskosten ...
1 Afschrijving ... De afschrijvingskosten beïnvloeden het resultaat (winst of verlies dus) en daardoor ook de belasting die je betaalt). Het zijn dus echte kosten, ook al zijn het geen uitgaven. Want de uitgave had je al gedaan toen je het bedrijfsmiddelkocht. De afschrijvingskosten komen in de verlies-en-winstrekeng van je bedrijf. Die beinvloeden dus het resultaat en daardoor ook de belasting die je moet betalen.