Waar dien ik als ZZP'er rekening mee te houden in een samenwerkingsverband met een andere onderneming?

Een collega-onderneming heeft een project gaande waar hij graag mijn hulp bij nodig heeft. Aangezien dit voor mij het eerste project is waarin ik met een andere onderneming dien samen te werken en we binnenkort een eerste afstemmingsgesprek hebben, wil ik voor mezelf een checklist maken van zaken waar we in deze samenwerking rekening mee dienen te houden.

Zelf vraag ik me bijvoorbeeld ook af of het beter is om de klant van ons afzonderlijk een rekening toe te sturen of gezamenlijk.

Ongetwijfeld zijn er ook andere zaken waar ik rekening mee moet houden. Ik verneem graag jullie advies hierin.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afhankelijk van de omvang van de klus, ook of er wellicht nadien samenwerking wordt beoogd, maar ook of jullie een gezamenlijke verantwoordelijkheid en risico hebben, zou je een vof op kunnen richten (een vennootschap onder firma) met een eigen administratie. Bedenk wel dat ieder der vennoten aansprakelijk is voor de gezamenlijke verplichtingen. Als je meer onderaannemer wordt, dan kun je facturen sturen naar de collega-onderneming voor je werkzaamheden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100