Als je een docent zou zijn, wat zou dan vanuit de optiek van de docent de beste manier zijn om leerlingen te stimuleren op school?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als docent aan een hogeschool ben ik allen goed wanneer ik zelf in de cursus geloof, goed voorbereid ben, enthoesiast en vol energie en vol kinderlijke overtuiging. Zoniet kom je maar beter niet.Het is een wisselwerking. Studenten zijn niet dom en weten perfekt wanneer je je best doe. Dat vergt natuurlijk heel veel energie. Ik ben na drie à vier uren meestal finito.

Door de leerlingen bij het onderwerp van de les te betrekken en niet simpelweg maar wat lesjes uit een boek laten maken... Maar dat gebeurde al toen ik nog leerplichtig was...

Ze zelf ook te laten zoeken naar antwoorden, en laten zien dat ze dit ook kunnen. Meer aandacht dus dan leerlingen nu krijgen. Hiernaast moet je wel hard en rechtvaardig zijn, leerlingen zullen je altijd testen en jij bent er voor om granzen aan te geven en te bewaren.

De zweep lekker akkelijk en iedereen luiterd. Alleen mag het helaas niet meer.

Vooral veel luisteren naar de leerlingen. Neem ze serieus, maar zorg daarnaast dat je wel autoriteit uitstraalt. Wees consequent, maar geef leerlingen ook een tweede kans. Wees op de hoogte wat er onder de jeugd speelt. Wees rechtvaardig, durf fouten te maken. Eigenlijk allemaal cliche's maar ze zijn wel waar imo.

Je moet zelf geloven in wat je verteld. Ook moet de les leuk blijven, soms een grapje tussendoor houdt de leerlingen scherp. En streng maar rechtvaardig.

Naast enthousiast zijn vooral zorgen voor uitdaging, maar wel op een passend niveau blijven. Leerlingen worden niet gemotiveerd van werk onder hun niveau, maar ook niet van werk zwaar boven hun niveau.

Als docent is het belangrijk dat je de leerlingen uitdaagt om enthousiast met jouw vak aan de slag te gaan. Dit kun je doen door je te verdiepen in wat leeft onder de leerlingen en te kijken hoe je dit bij je vak kunt betrekken. Laat de leerlingen maar eens een onderzoekje o.i.d. doen. Laat zien dat jouw vak meer is dan alleen maar saaie leerstof. Met alleen theorie kom je er niet. Je vak moet leuk gevonden worden. Verder moet je uiteraard goed voorbereid voor de klas staan, enthousiasme uitstralen en goed les kunnen geven.

1. Zorg dat je een enthousiaste leraar bent 2. Zorg dat je uitdagende les biedt 3. Maak je les concreet 4. Zorg voor voldoende interactie Maak de leerlingen eigenaar van je les door ze inbreng te laten hebben in de inhoud: 5. Zeg niet: neem je boek voor je en lees hoofdstuk 2. Maar zeg: vandaag gaan we het hebben over vulkanisme. Wat willen jullie hierover leren? 6. Laat de leerlingen zelf of in duo´s op zoek gaan naar antwoorden, laat ze de antwoorden aan elkaar presenteren, en ga zo maar door.... oh ja... funeste zienswijze: ik moet dit jaar mijn boek uithebben... Dit moet zijn: hoe krijg ik voor elkaar dat alle leerlingen aan het eind van het schooljaar de stof beheersen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100