De stage in het mbo heeft twee varianten:
- bij de BOL (Beroepsopleidende Leerweg) gaat de leerling de hele week naar school en loopt hij stage om praktijkervaring op te doen. Leerlingen lopen een van te voren vastgestelde periode stage.
- bij de BBL (Beroepsbegeleidende Leerweg) begint de leerling direct met werken en gaat hij een of twee dagen in de week naar school om de theorie te leren. Het praktijkonderdeel bevat tenminste 60% van de opleiding. Leerlingen werken 3 à 4 dagen bij een vaste werkgever en gaan 1 à 2 dagen naar school.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
niveau 4 is toch altijd BOL ?
Amadea
8 jaar geleden
't Was even zoeken, maar er zijn toch echt wel BBL mbo niveau 4-opleidingen. Bijvoorbeeld https://www.rocfriesepoort.nl/volwassen-opleiding/verpleegkunde-bbl-deeltijd
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn ervaring met MBO 4 BOL. Eerste half jaar school, daarna half jaar stage 5 dagen per week 8 uur per dag. En geen vergoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies de vraag was hoeveel dagen per week: bij BBL ga je hele weken naar school en meestal loop je ook hele weken stage, bijv 3x8 wk of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik had ook 3 jaar fulltime theorie, en dan 1 jaar fulltime stage.
Dat verschilt per opleiding, per leerjaar en per school. Voor sommige opleidingen zijn de stageperiodes uitgebreider dan voor andere, maar het komt er vaak wel op neer dat de stages langer worden in de hogere leerjaren. In het eerste jaar heb je dan bijvoorbeeld één periode van zes weken, en in het laatste jaar loop je bijna het hele jaar door stage.

Maar dat is, zoals ik al schreef, verschillend per opleiding en opleidingsinstituut. Soms is er sprake van aparte stageperiodes waarbij je bijvoorbeeld afwisselend een periode vier of vijf dagen in de week stage loopt en dan weer een periode vijf dagen in de schoolbanken zit, maar er kan ook sprake zijn van langere stages waarbij je vrijwel het hele jaar door drie of vier dagen in de week stage loopt en de resterende dagen naar school gaat. Bij opleidingen waarbij heel veel van het vak kunt leren op school, bijvoorbeeld een technische opleiding waarbij je je vaardigheden prima op school kunt oefenen zolang het materiaal maar voorhanden is, zullen soms allicht minder uitgebreide stages horen dan bijvoorbeeld een opleiding in de zorg zoals verpleegkunde of doktersassistent(e).