Waarom investeerd een bedrijf, in een dure studie van een studen/werknemer?

Mijn zoon overweegt accountancy te gaan doen op Nyenrode.
Bij deze opleiding werk je 4 dagen en volg je 1 dag per week college .
De werkgever betaald de opleiding en het salaris van de student.
Waarom doen ze dat?
Wordt er dan verwacht dat je een bepaalde periode blijft werken voor het bedrijf na het afstuderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Meestal stellen ze dan een contract op waarin staat hoelang bij het bedrijf moet blijven werken
en niet naar een ander bedrijf mag gaan omdat ze in hem geinvesteerd heeft voor de toekomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tak van sport is het eenvoudig. Het is so wie so 'up or out'. En als het up is, dan loopt de kandidaat heus niet weg, en als out is heeft het accountantskantoor een wat dure assistent gehad. Maar normale personeelsselectie is veel duurder en veel onzekerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh wat???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even terzijde...Het salaris voor de assistent is relatief laag juist vanwege die studie financiering. Wat betreft up or out: Dat klopt aardig. Maar er zijn ook genoeg voor wie het UP en OUT is...gewoon omdat er anders te veel maten bij het accountants kantoor komen. Dan gaat zo'n afgestudeerde bv als controller (interne accountants of eindverantwoordelijke financien) werken bij een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Up or out: Omhoog (groeien, promotie maken binnen het bedrijf) of eruit. (Zoals dat bij een grote accountancy zo mooi heet: 'expected to leave'. Dat wil zeggen dat je vriendelijk doch dringend wordt verzocht een andere baan te zoeken.)
Het is voor een bedrijf goedkoper om iemand op te leiden, dan om iemand aan te trekken die de kennis al in huis heeft.

Ik doe het zelf ook. De kosten die mijn werkgever voor mijn studie maakt, hebben een terugverdientermijn van 3 jaar. Wanneer ik binnen die termijn zelf de beslissing maak om ergens anders te gaan werken, moet ik het geld pro rata terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze omdat accountants schaars zijn. Er zijn niet veel mensen die het werken kunnen en willen doen. Maar als je het begrijpt en leuk vindt is het een prachtig beroep. Een groot voordeel is dat je een grote zekerheid hebt op een baan. Veel studenten kunnen inderdaad al bij een accountsbureau aan de slag met een mooi startsalaris, goede arbeidsvoorwaarden en zoals in dit geval een gratis studie. Natuurlijk moet je zoon daar wel enkele jaren blijven werken. Je zou bij de werkgever even navraag kunnen doen hoe het precies zit dat verschilt per werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt er wel een contract aan verbonden waarin de werknemer aangeeft een aantal jaren te zullen blijven in het bedrijf. Voor wat hoort wat.
Je kan trots erop zijn dat het bedrijf dit voor je zoon wil doen, ze zien hem als heel waardevol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een particulier is die studie veel duurder dan voor bedrijven. Het bedrijf betaalt, maar kan hiervoor geldl uit bepaalde 'potjes' halen en het betaalde geld kan ook nog eens van de belasting afgetrokken worden.

Het bedrijf is in ieder geval verzekerd van het feit dat jouw zoon gedurende zijn opleidingsperiode bij hen blijft werken.

Bij het bedrijf waar ik werk wordt bij deze toezegging van opleiding altijd een schriftelijke afspraak gemaakt. Als je binnen één jaar na opleiding je baan opzegt, moet je de helft van de betaalde studiekosten terugbetalen. Dergelijke afspraken zijn niet ongebruikelijk.

En .. tijdens de opleiding profiteert het bedrijf ook van de extra kennis die jouw zoon opdoet.

Het bedrijf heeft goede secondaire arbeidsvoorwaarden waar je zoon van profiteert, maar ook het bedrijf doet hier zijn voordeel mee. Het haalt meer kennis in huis. Voor bedrijf en arbeider dus een win-win situatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt dan vaak een contract met een boete clausule er in. Ga je eerder weg dan na x jaar, dan betaal je y procent van de boete. En die boete is dan een vergoeding van de kosten voor de studie die de werkgever heeft betaald.
Een amortiseringsregeling heet dat ook wel en dat is vrij normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een waarschuwing: kijk goed na in het contract of je de voorwaarden oké vindt. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waarbij ik 14 maanden moest werken om de opleiding af te betalen. De regel was dat je het volledige bedrag moest afbetalen op welk moment je ook weggaat. In mijn geval ging ik na 10 maanden weg. De volle mep betalen voelt dan niet helemaal eerlijk...