Mijn zoon wordt steeds gepest op school en moet nu een sociale vaardigheidstraining volgen "om er mee om te leren gaan" Wat verandert dit?

Aan de pestkoppen doen ze niets behalve zeggen dat het niet mag dus hun gedrag zal niet veranderen. Wat schiet mijn kind hier dan mee op?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn zoon wordt bijna 7 en zit in groep 4.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag het niet zeggen maar ik doe het toch. Er helpt maar één ding: jouw zoon moet de grootste pestkop een keer onnoemelijk hard tegen zijn bakkes timmeren. Dan houdt het pesten geheid op, weet ik uit ervaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je wel een kind hebben die ook hard kan slaan en niet een kop kleiner is.... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet om dat jouw zoon kleiner of zwakker is dan de pestkop. Het gaat erom dat hij een duidelijk signaal afgeeft dat hij niet met zich laat sollen. Pesters vinden het prachtig als hun slachtoffer zich laat intimideren en bang reageert. Terugvechten is een tegendraadse reactie die een pester niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel het je kind kan helpen zo'n training te doen moeten ze in eerste instantie de pesters aanpakken. Dit is net zo iets als tegen vrouwen zeggen dat ze zich niet sexy mogen kleden in plaats van aanranders op te pakken. Te gek voor woorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roborik, mijn zoon is niet autistisch, wel hoogsensitief en waarschijnlijk ook bovengemiddeld intelligent. Er zijn wel wat kenmerken die overeen komen, net als bij adhd. Ik ben zelf ook hoogsensitief, heb hetzelfde meegemaakt als mijn zoon, dus weet hoe machteloos je kan staan als niemand je begrijpt. En ja, als hsp ben je nu eenmaal sneller geirriteerd dan een niet hsp omdat je gewoon minder prikkels kunt hanteren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kan het je nog erg vertellen mijn kleinkind werd ook gepest en toen zei de school na een aantal jaren Het is beter dat zij na het speciaal onderwijs gaat want ze kan niet met haar emoties Overweg Nou vraag ik je wie is hier nou weer de dupe wederom het gepeste kind nou zitten op een school waar ze ook weer wordt gepest en met kinderen waarvan ik denk Oké Zij hoort hier niet Dit is echt in en in triest wanneer houdt dat walgelijke pesten nou eens op het maakt mij als oma zeer verdrietig

Het beste antwoord

Hij leert er beter mee om te gaan. Hem wordt bijgebracht hoe hij zich met gedrag/ woorden te verweren.
Het is als een handreiking 'wat' je moet doen in zo'n geval.
Nu is hij alleen bang, begint misschien te huilen en weet niet "wat' hij moet of kan doen. Hij handelt nu op het ogenblik waarschijnlijk precies zo als die pesters graag willen, dan blijven ze doorgaan en dat moet je niet willen.

Toegevoegd na 10 minuten:
De training houdt in dat kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen, beter omgaan met hun emoties en het ook leren uiten. Ze leren gesprekken te voeren, keuzes te maken, leren 'nee' te zeggen, kritiek te geven én te ontvangen.
Ze leren sociale vaardigheden in de omgang met andere kinderen, wat resulteert in het hebben van vriendjes maken die ook vriendjes blijven, ze krijgen mer inzicht in pesten, denken en voelen.
De kinderen zullen dit spelenderwijs leren door rollenspel
en pictogrammen enz.
Daarnaast wordt elke les aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen en samenwerkingsspelletjes.
Het is meestal een groep van kids, die als het ware 'lotgenoten' zijn en hierdoor krijgt jouw zoon ook al het gevoel dat hij niet alleen staat hierin en dat helpt ook al.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het "leuke" is dat mijn zoon verstandelijk alles prima kan beredeneren en je haarfijn kan uitleggen hoe het in elkaar steekt; actie en reactie enzo, maar dat het hem dus niet lukt om zijn gedrag aan te passen zodat de andere kinderen stoppen (volgens mij is het voornamelijk maar 1 kind) met hem elke keer op de korrel te nemen. Dus ik hoop dat hij dat dan gaat leren. En dat lukt denk ik alleen door het te doen.
Is zo'n training trouwens op school?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blij met de antwoorden van iedereen, dit is het antwoord dat mijn vraag het beste heeft beantwoord.

Andere antwoorden (10)

Gepest worden is nooit leuk, Maar helaas gebeurd dit zeer vaak en ook soms op een zeer nare manier.
Het enige advies wat ik uit eigen ervaring kan geven is laat het naast je voorbij gaan.
Zodra je zoon reageert op de pesterijen krijgen de pestkoppen hun gevraagde aandacht.
En dan houd het nooit op.
De pesters zijn meestal zo onzeker van zichzelf, dat ze het nodig vinden om anderen zich minder en vernederd te laten voelen.

Pesterijen vinden veel plaats op Middelbare scholen.
Ik weet niet hoe oud uw zoon is en welke opleiding hij volgt, maar meestal word het pesten na de middelbare school minder.
De leerlingen worden toch wat ouder en worden volwassen, en daarom neemt het pesten vaak af op een vervolgopleiding.

Een sociale vaardigheidstraining lijkt me een mooie oplossing voor uw zoon om te leren omgaan met deze nare pest-ervaringen.
Ik wens u en uw zoon veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er verandert, als het goed is, dat je zoon weerbaarder wordt. Deze trainingen zijn erop gericht je zoon te helpen om te leren omgaan met het pestprobleem. Bijvoorbeeld dat hij leert hoe te regeren op de pesters.
Je zoon schiet daar dus heel veel mee op!!!
Het gedrag van je zoon zal dus veranderen, niet het gedrag van de pestkoppen.

Veel scholen hebben een anti-pestbeleid. Je zou je daarop kunnen beroepen bij de leerkracht.
Uiteraard moeten de pesters gestopt worden in hun gedrag en dat is aan de school. Helaas heb ik daar slechte ervaringen mee, maar ik raad je zeker aan hiermee aan de slag te gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit nu in 4 HAVO.
Ik ben vroeger op de basisschool (groep 7-8) en op het middelbaar (klas 1-2) heel erg veel gepest.

Ik zie Sociale Vaardigheidstraining als de beste oplossing voor dit soort problemen, ookal heb ik die zelf niet gehad.

Zeggen tegen pestkoppen dat ze moeten stoppen helpt toch niet, en meestal zijn het meer mensen dan alleen de kinderen die als "pestkoppen" aangeschreven worden.
De mensen die niet "meepesten" vormen toch een mening over je, ze willen niet graag met je gezien worden. Op die manier kom je toch een beetje in een sociaal isolement terecht.

Ik moet zeggen, nadat ik sociaal vaardiger werd, beter met mensen om kon gaan, werd het pesten veel minder. Dit komt vooral omdat ik in de 3e met nieuwe mensen in de klas zat, die nog geen idee hadden wie ik was. Op deze manier kun je een heel nieuw begin maken. Als je dan eenmaal aan kunt sluiten bij een groep vrienden uit die klas, dan stoppen de pestkoppen meestal, het is niet meer leuk om jouw te pesten omdat je vrienden hebt die voor je opkomen, en meestal word er tussen groepen onderling meestal niet zoveel gedaan.

De beste manier die ik vond om het pesten om korte termijn te stoppen is gewoon niet reageren. Hoe moeilijk het ook is. Als de 10e gum naar je gegooid is en ze hebben nog geen reactie dan focussen de pestkoppen zich meestal ergens anders op, je moet proberen de lol uit het pesten weg te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal wordt voor pesten degene die het meest kwetsbaar lijkt of die het 'leukst' reageert te grazen genomen. Als jouw zoon door de sociale vaardigheidstraining leert hoe hij uit dat verdomhoekje kan komen, is dat pure winst.

Anderzijds ben ik het volledig met je eens dat de pesters eigenlijk op sociale vaardigheidstraining gestuurd zouden moeten worden. Als jouw zoon niet meer het pispaaltje is, zoeken die loeders wel weer een andere pispaal.

Op de middelbare school van mijn jongste dochter krijgen alle leerlingen in de brugklas sociale vaardigheidstraining. Hiermee voorkom je al dat er een soort classificatie is van 'pesters' en slachtoffers. Vaak lopen die grenzen helemaal niet zo duidelijk, zeker de grote middengroep is de ene keer pester en de andere keer slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Vooral omdat de pestkoppen die SV training nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ik denk wel dat hij er later iets aan heeft dus hij gaat wel maar ja er zijn zoveel ándere kinderen die het ook dringend nodig hebben!
Als je zoon makkelijk gepest wordt zal dat niet ophouden als je alleen de pesters aanpakt. Eens komen er andere kinderen in de klas, hij gaat op een sport, wordt gepest in de buurt en later op het voortgezet onderwijs.

Je kunt een kind leren om anders te reageren, sterker in de schoenen laten staan en dat heeft niets te maken met wat je met de pesters doet.

Natuurlijk is het wel goed om ook de pesters aan te pakken maar het staat wel los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook van mening dat ze allebei aangepakt moeten worden, daar maak ik me ook hard voor op school. Want alleen 1 kind laten veranderen heeft geen zin, dan zoeken ze gewoon weer een ander slachtoffer.
Ik ben zelf gepest van kleuterschool tot aan de tweede klas van het voorgezet onderwijs en mijn kinderen worden ook anders behandeld omdat ze "anders" zijn, alleen omdat ze bruin zijn (ben zelf blank). Sommige kinderen vinden ze dan vies, of raar, of anders, of weet ik veel wat er in hun hoofd omgaat.

Mijn bloed gaat koken als ik hoor dat mijn kind gepest wordt, ik stap erop af en ik meld dat kind dat mijn kind niet gepest wordt, en dat ik naar zijn ouders stap, wat ik dan ook doe. Niet één keer, maar meerdere keren elke keer als er een kind mijn kind pest, omdat het NERGENS op slaat en ik weiger gewoon dat mijn kinderen ongelukkig zijn omdat ze vinden dat ze gepest worden.

Ik liep zelfs een keer gewoon op straat, en mijn kind werdt gewoon uitgescholden terwijl hij mijn hand vasthield, en dat jochie loopt voor mij, gaat naar huis toe niet ver van waar wij liepen, en ik heb aan gebeld en heb het gezegd tegen zijn moeder!

Daarna ben ik nog veel vaker naar ouders toegestapt met de mededeling dat hun kind mijn kind aan het pesten is. Want wat maakt meer indruk: een preekje van de juf, of op je donder krijgen van je eigen moeder??

Dat bedoel ik.

Dus ja, je kan het aankaarten op school, maar in mijn ervaring is dat een steen gooien in het water en dan hopen dat de kringen de kant bereiken. Je bereikt er weinig mee, omdat juffen ook nog op 20+ andere kinderen moeten letten.

Een sociale vaardigheidstraining kan heel goed helpen, hij wordt mondiger en vaardiger en dat kan enorm helpen natuurlijk. Maar je kind is dan ook pas 7 jaar en ik vraag me af of het over een paar jaar alsnog nodig is, omdat met opgroeien ook weer dingen anders aangeleerd worden met de tijd. Ik zeg niet dat dat het niet goed is, integendeel, het is zelfs héél goed.

Maar eigenlijk zouden ouders gewoon zelf wat meer initiatief moeten tonen inplaats van alles aan de juf of meester over te laten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Discriminatie is inderdaad ook nog steeds een heel groot probleem. Ik heb 2 geadopteerde familieleden en dat ging ook niet altijd over rozen. Ze zijn nu gelukkig al volwassen dus hebben er minder last van maar ik snap wel dat jij daar extra bovenop (moet) zitten. Ik vind dat ook zo idioot, waarom zijn mensen zo dom eigenlijk? Ik heb de moeder van het betreffende kind een paar weken geleden al aangesproken. Haar reactie: mijn kind slaat nooit! En als ze ruzie hebben moeten ze het zelf maar uitvechten, daar kunnen wij als ouders niet tussen gaan zitten. Ja wat moet je dan? Afgelopen dinsdag is mijn zoon tijdens de overblijf door dit joch finaal in elkaar geslagen dus ik eis nu extra toezicht en pleinwacht en dat er ook iets aan zijn gedrag gedaan wordt. Want mijn zoon wordt dus als probleemgeval aangemeld bij de intern begeleider en dat andere kind kan gewoon blijven zoals hij is. Zo raar.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zijn mijn kinderen gewoon MIJN kinderen, halfbloedjes dus, niet eens geadopteerd. Mijn oudste heeft toevallig een voornaam van een bekend tekenfilm figuur, dus die arme jongen wordt daar bijna dagelijks mee geconfronteerd. Net als mijn voornaam, was er in GTST jaren geleden een dame met nét zo'n voornaam, en ja hoor, ik werd er ook mee gepest.
Huidskleur heeft er niet altijd mee te maken, maar mensen hebben wel héél snel een vooroordeel omdat ze gewoonweg niet de moeite nemen om iemand te leren kennen, meteen te oordelen en dus gelijk gaan treiteren. Het is precies wat je je kind aanleert. Ik was bijvoorbeeld erg stil, en mijn oudste is bijvoorbeeld een vreemde snuiter af en toe, maar wel heel sociaal, maar dat zien die kinderen dan niet, want hij wil wel, maar op deze manier gaat dat dan niet. Ik ben er HEILIG van dat ouders hun kinderen beter moeten opvoeden zodat minder kids getreiterd worden, maar jah, het is en blijft iets wat nooit voorkomen kan worden, omdat kinderen nu eenmaal pesten en plagen. Het hoort erbij, maar dat wil niet zeggen dat het MAG. Als een ander kind er last van heeft, moet de ouder van die pestkop er wat van zeggen. En niet schouder ophalen en zeggen "ja maar..", precies wat jij ook zegt. het is zo flauw om te zeggen "mijn kind doet dat niet"! Ben ik 100% mee eens, maar ik weet ook van heel dichtbij dat deze kinderen ook een enorm grote bek hebben, dat hun ouders deze kids vaak niet eens aan kunnen en dat die kinderen dr gewoon overheen lopen, omdat ze vaak niet geleerd hebben om niet over andermans grenzen te gaan. Mensen verzinnen zoveel manieren, maar ze zouden die ouders eens aan moeten pakken... en hun een heropvoeding geven in het opvoeden van hun kinderen. Dat meen ik serieus.
Hallo, het beste wat je kan doen is je zoon weerbaarder maken. bijv; eerst een training rots en water en daarna op een vechtsport doen zoals karate etc en anders maar een beste stok mee naar schoolplein en wachten maar. Als ze die beste tik hebben gehad dan pesten ze niet zo snel meer. Ook kun je de directie aanspreken op het gedrag van de pestkoppen zij hebben zich ook aan het school reglement te houden, na aanhouden van het gedrag kunnen ze op den duur wel een schorsing krijgen.
Wel zou ik voor het stok verhaal even aan de directeur vermelden dat je zoon op het punt staat te ontploffen en dat ze niet raar moeten opkijken dat hij vandaag of morgen iets doet dat buiten het reglement van de school valt.
Het stok verhaal heb ik gedaan maar uiteindelijk heeft mijn zoon het op eigenwijze gedaan zoals bijten. Maar de 4 jongens die hem pesten vallen hem nu niet meer lastig.
Want nu weten ze dat ze wat kunnen terug kunnen verwachten.
ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het mijn zoon was dan had ik hem naar een andere school gebracht.Omdat zo'n training niet genoeg is.Hij blijft die pestkoppen tegen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uw zoon gaat daar leren om van zich af te bijten, dit is ook erg belangrijk in het proces om het pesten te stoppen. mijn zusje heeft deze cursus ook gedaan en het hielp echt. verder kunt u overwegen om het gedrag van de [pestkoppen hoog aan te kaarten. bijv bij de directie. verder moet u als ouder/verzorger volledig uw zoon steunen en vertrouwen en helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch : veel.
Het verandert inderdaad de pesters niet, maar WEL je kind. Mijn dochter is in groep 8 op SOVA-training geweest, en dat was haar leukste tijd in dat jaar, wat zeg ik, de HELE basisschool. Eindelijk een clubje normale kinderen om haar heen die haar normaal behandelden , en ontdekken dat ze goed is zoals ze is, en zichzelf mag zijn.

Een kind dat meer zelfvertrouwen heeft en steviger in de schoenen staat, is veel minder aantrekkelijk om te pesten en laat het ook iets makkelijker van je afglijden.

Dat het de grootst mogelijke schande is dat pesters ABSOLUUT niet aangepakt (kunnen) worden op school ben ik helemaal met je eens - en achteraf wou ik dat ik mijn kinderen de hele basisschool al in Duitsland had kunnen laten doen, want daar weten ze er een stuk beter weg mee- maar het is WEL een 'samenspel' tussen pester en gepeste. Als je aan de ene kant iets verandert, verandert er aan de andere kant ook wat.

Dat merk je ook aan het feit dat pesters het 'gepest worden' vaak meenemen als ze naar een andere school gaan, terwijl de pesters ECHT andere kinderen zijn. Er zit toch ook iets in 'de gepeste'.

Bij mijn dochter was dat een combinatie van perfectionisme, heel goed kunnen leren (FOUT!!), een eigen stijl hebben (NOG fouter) en fysiek heel erg klein zijn. Op school was ze dan ook stil verlegen en onzeker ; totaal ander kind dan thuis.

Sinds de SOVA is ze behoorlijk veranderd en op de middelbare school ging het in heel rap tempo beter, elk jaar dat ze ouder werd iets beter. Inmiddels wordt ze volgende eek 17 , en is er weinig meer van dat schuwe vogeltje van toen te herkennen. Natuurlijk zijn er nog steeds van die achterlijke domme bimbo's en kuddedieren die commentaar op haar denken te moeten hebben, en zelfs volwassenen die debiel moeten kijken als ze haar zien, met haar heel eigen eigenwijze stijl, maar dat kan ze inmiddels goed relativeren en van zich af laten glijden.

Lang verhaal, maar JA, een paar weken SOVA-training kan heel veel veranderen, al vind ik zeven aan de ene kant nog erg jong, aan de andere kant kun je er ook maar bijtijds bij zijn.