Mijn zoon wordt steeds gepest op school en moet nu een sociale vaardigheidstraining volgen "om er mee om te leren gaan" Wat verandert dit?

Aan de pestkoppen doen ze niets behalve zeggen dat het niet mag dus hun gedrag zal niet veranderen. Wat schiet mijn kind hier dan mee op?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn zoon wordt bijna 7 en zit in groep 4.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hij leert er beter mee om te gaan. Hem wordt bijgebracht hoe hij zich met gedrag/ woorden te verweren. Het is als een handreiking 'wat' je moet doen in zo'n geval. Nu is hij alleen bang, begint misschien te huilen en weet niet "wat' hij moet of kan doen. Hij handelt nu op het ogenblik waarschijnlijk precies zo als die pesters graag willen, dan blijven ze doorgaan en dat moet je niet willen. Toegevoegd na 10 minuten: De training houdt in dat kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen, beter omgaan met hun emoties en het ook leren uiten. Ze leren gesprekken te voeren, keuzes te maken, leren 'nee' te zeggen, kritiek te geven én te ontvangen. Ze leren sociale vaardigheden in de omgang met andere kinderen, wat resulteert in het hebben van vriendjes maken die ook vriendjes blijven, ze krijgen mer inzicht in pesten, denken en voelen. De kinderen zullen dit spelenderwijs leren door rollenspel en pictogrammen enz. Daarnaast wordt elke les aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen en samenwerkingsspelletjes. Het is meestal een groep van kids, die als het ware 'lotgenoten' zijn en hierdoor krijgt jouw zoon ook al het gevoel dat hij niet alleen staat hierin en dat helpt ook al.

Gepest worden is nooit leuk, Maar helaas gebeurd dit zeer vaak en ook soms op een zeer nare manier. Het enige advies wat ik uit eigen ervaring kan geven is laat het naast je voorbij gaan. Zodra je zoon reageert op de pesterijen krijgen de pestkoppen hun gevraagde aandacht. En dan houd het nooit op. De pesters zijn meestal zo onzeker van zichzelf, dat ze het nodig vinden om anderen zich minder en vernederd te laten voelen. Pesterijen vinden veel plaats op Middelbare scholen. Ik weet niet hoe oud uw zoon is en welke opleiding hij volgt, maar meestal word het pesten na de middelbare school minder. De leerlingen worden toch wat ouder en worden volwassen, en daarom neemt het pesten vaak af op een vervolgopleiding. Een sociale vaardigheidstraining lijkt me een mooie oplossing voor uw zoon om te leren omgaan met deze nare pest-ervaringen. Ik wens u en uw zoon veel succes.

Wat er verandert, als het goed is, dat je zoon weerbaarder wordt. Deze trainingen zijn erop gericht je zoon te helpen om te leren omgaan met het pestprobleem. Bijvoorbeeld dat hij leert hoe te regeren op de pesters. Je zoon schiet daar dus heel veel mee op!!! Het gedrag van je zoon zal dus veranderen, niet het gedrag van de pestkoppen. Veel scholen hebben een anti-pestbeleid. Je zou je daarop kunnen beroepen bij de leerkracht. Uiteraard moeten de pesters gestopt worden in hun gedrag en dat is aan de school. Helaas heb ik daar slechte ervaringen mee, maar ik raad je zeker aan hiermee aan de slag te gaan!

Ik zit nu in 4 HAVO. Ik ben vroeger op de basisschool (groep 7-8) en op het middelbaar (klas 1-2) heel erg veel gepest. Ik zie Sociale Vaardigheidstraining als de beste oplossing voor dit soort problemen, ookal heb ik die zelf niet gehad. Zeggen tegen pestkoppen dat ze moeten stoppen helpt toch niet, en meestal zijn het meer mensen dan alleen de kinderen die als "pestkoppen" aangeschreven worden. De mensen die niet "meepesten" vormen toch een mening over je, ze willen niet graag met je gezien worden. Op die manier kom je toch een beetje in een sociaal isolement terecht. Ik moet zeggen, nadat ik sociaal vaardiger werd, beter met mensen om kon gaan, werd het pesten veel minder. Dit komt vooral omdat ik in de 3e met nieuwe mensen in de klas zat, die nog geen idee hadden wie ik was. Op deze manier kun je een heel nieuw begin maken. Als je dan eenmaal aan kunt sluiten bij een groep vrienden uit die klas, dan stoppen de pestkoppen meestal, het is niet meer leuk om jouw te pesten omdat je vrienden hebt die voor je opkomen, en meestal word er tussen groepen onderling meestal niet zoveel gedaan. De beste manier die ik vond om het pesten om korte termijn te stoppen is gewoon niet reageren. Hoe moeilijk het ook is. Als de 10e gum naar je gegooid is en ze hebben nog geen reactie dan focussen de pestkoppen zich meestal ergens anders op, je moet proberen de lol uit het pesten weg te halen.

Meestal wordt voor pesten degene die het meest kwetsbaar lijkt of die het 'leukst' reageert te grazen genomen. Als jouw zoon door de sociale vaardigheidstraining leert hoe hij uit dat verdomhoekje kan komen, is dat pure winst. Anderzijds ben ik het volledig met je eens dat de pesters eigenlijk op sociale vaardigheidstraining gestuurd zouden moeten worden. Als jouw zoon niet meer het pispaaltje is, zoeken die loeders wel weer een andere pispaal. Op de middelbare school van mijn jongste dochter krijgen alle leerlingen in de brugklas sociale vaardigheidstraining. Hiermee voorkom je al dat er een soort classificatie is van 'pesters' en slachtoffers. Vaak lopen die grenzen helemaal niet zo duidelijk, zeker de grote middengroep is de ene keer pester en de andere keer slachtoffer.

Als je zoon makkelijk gepest wordt zal dat niet ophouden als je alleen de pesters aanpakt. Eens komen er andere kinderen in de klas, hij gaat op een sport, wordt gepest in de buurt en later op het voortgezet onderwijs. Je kunt een kind leren om anders te reageren, sterker in de schoenen laten staan en dat heeft niets te maken met wat je met de pesters doet. Natuurlijk is het wel goed om ook de pesters aan te pakken maar het staat wel los van elkaar.

Ik ben zelf gepest van kleuterschool tot aan de tweede klas van het voorgezet onderwijs en mijn kinderen worden ook anders behandeld omdat ze "anders" zijn, alleen omdat ze bruin zijn (ben zelf blank). Sommige kinderen vinden ze dan vies, of raar, of anders, of weet ik veel wat er in hun hoofd omgaat. Mijn bloed gaat koken als ik hoor dat mijn kind gepest wordt, ik stap erop af en ik meld dat kind dat mijn kind niet gepest wordt, en dat ik naar zijn ouders stap, wat ik dan ook doe. Niet één keer, maar meerdere keren elke keer als er een kind mijn kind pest, omdat het NERGENS op slaat en ik weiger gewoon dat mijn kinderen ongelukkig zijn omdat ze vinden dat ze gepest worden. Ik liep zelfs een keer gewoon op straat, en mijn kind werdt gewoon uitgescholden terwijl hij mijn hand vasthield, en dat jochie loopt voor mij, gaat naar huis toe niet ver van waar wij liepen, en ik heb aan gebeld en heb het gezegd tegen zijn moeder! Daarna ben ik nog veel vaker naar ouders toegestapt met de mededeling dat hun kind mijn kind aan het pesten is. Want wat maakt meer indruk: een preekje van de juf, of op je donder krijgen van je eigen moeder?? Dat bedoel ik. Dus ja, je kan het aankaarten op school, maar in mijn ervaring is dat een steen gooien in het water en dan hopen dat de kringen de kant bereiken. Je bereikt er weinig mee, omdat juffen ook nog op 20+ andere kinderen moeten letten. Een sociale vaardigheidstraining kan heel goed helpen, hij wordt mondiger en vaardiger en dat kan enorm helpen natuurlijk. Maar je kind is dan ook pas 7 jaar en ik vraag me af of het over een paar jaar alsnog nodig is, omdat met opgroeien ook weer dingen anders aangeleerd worden met de tijd. Ik zeg niet dat dat het niet goed is, integendeel, het is zelfs héél goed. Maar eigenlijk zouden ouders gewoon zelf wat meer initiatief moeten tonen inplaats van alles aan de juf of meester over te laten...

Hallo, het beste wat je kan doen is je zoon weerbaarder maken. bijv; eerst een training rots en water en daarna op een vechtsport doen zoals karate etc en anders maar een beste stok mee naar schoolplein en wachten maar. Als ze die beste tik hebben gehad dan pesten ze niet zo snel meer. Ook kun je de directie aanspreken op het gedrag van de pestkoppen zij hebben zich ook aan het school reglement te houden, na aanhouden van het gedrag kunnen ze op den duur wel een schorsing krijgen. Wel zou ik voor het stok verhaal even aan de directeur vermelden dat je zoon op het punt staat te ontploffen en dat ze niet raar moeten opkijken dat hij vandaag of morgen iets doet dat buiten het reglement van de school valt. Het stok verhaal heb ik gedaan maar uiteindelijk heeft mijn zoon het op eigenwijze gedaan zoals bijten. Maar de 4 jongens die hem pesten vallen hem nu niet meer lastig. Want nu weten ze dat ze wat kunnen terug kunnen verwachten. ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes

Als het mijn zoon was dan had ik hem naar een andere school gebracht.Omdat zo'n training niet genoeg is.Hij blijft die pestkoppen tegen komen.

uw zoon gaat daar leren om van zich af te bijten, dit is ook erg belangrijk in het proces om het pesten te stoppen. mijn zusje heeft deze cursus ook gedaan en het hielp echt. verder kunt u overwegen om het gedrag van de [pestkoppen hoog aan te kaarten. bijv bij de directie. verder moet u als ouder/verzorger volledig uw zoon steunen en vertrouwen en helpen.

Toch : veel. Het verandert inderdaad de pesters niet, maar WEL je kind. Mijn dochter is in groep 8 op SOVA-training geweest, en dat was haar leukste tijd in dat jaar, wat zeg ik, de HELE basisschool. Eindelijk een clubje normale kinderen om haar heen die haar normaal behandelden , en ontdekken dat ze goed is zoals ze is, en zichzelf mag zijn. Een kind dat meer zelfvertrouwen heeft en steviger in de schoenen staat, is veel minder aantrekkelijk om te pesten en laat het ook iets makkelijker van je afglijden. Dat het de grootst mogelijke schande is dat pesters ABSOLUUT niet aangepakt (kunnen) worden op school ben ik helemaal met je eens - en achteraf wou ik dat ik mijn kinderen de hele basisschool al in Duitsland had kunnen laten doen, want daar weten ze er een stuk beter weg mee- maar het is WEL een 'samenspel' tussen pester en gepeste. Als je aan de ene kant iets verandert, verandert er aan de andere kant ook wat. Dat merk je ook aan het feit dat pesters het 'gepest worden' vaak meenemen als ze naar een andere school gaan, terwijl de pesters ECHT andere kinderen zijn. Er zit toch ook iets in 'de gepeste'. Bij mijn dochter was dat een combinatie van perfectionisme, heel goed kunnen leren (FOUT!!), een eigen stijl hebben (NOG fouter) en fysiek heel erg klein zijn. Op school was ze dan ook stil verlegen en onzeker ; totaal ander kind dan thuis. Sinds de SOVA is ze behoorlijk veranderd en op de middelbare school ging het in heel rap tempo beter, elk jaar dat ze ouder werd iets beter. Inmiddels wordt ze volgende eek 17 , en is er weinig meer van dat schuwe vogeltje van toen te herkennen. Natuurlijk zijn er nog steeds van die achterlijke domme bimbo's en kuddedieren die commentaar op haar denken te moeten hebben, en zelfs volwassenen die debiel moeten kijken als ze haar zien, met haar heel eigen eigenwijze stijl, maar dat kan ze inmiddels goed relativeren en van zich af laten glijden. Lang verhaal, maar JA, een paar weken SOVA-training kan heel veel veranderen, al vind ik zeven aan de ene kant nog erg jong, aan de andere kant kun je er ook maar bijtijds bij zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100