Is er een manier om verslagen schrijven leuk te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien kun je jezelf zover krijgen dat je ervan overtuigd raakt dat je heeel graag een zo hoog mogelijk cijfer wil halen voor dit verslag en dat je het daarom zo goed mogelijk wil doen? Of misschien kun je jezelf voor de gek houden door heeel hard te denken dat het een ontzettend interessant onderwerp is? Ehm... nee sorry.. verder weet ik niks. Je moet de motivatie opbrengen om ze te maken, maar niemand heeft gezegd dat het je hobby moet worden.. Maar als je ze af hebt en je bent klaar met school, dan ben je vast hartstikke trots op jezelf dat je alles heb afgerond! Dat is toch al vast iets om naar uit te kijken, hoelang dit moment dan ook nog op zich moet wachten. Ondertussen zijn verslagen maken nou eenmaal dingen die gebeuren moeten en kun je er beter het beste van maken. Trouwens.. als je het werken aan een verslag zo niet leuk vind, dan kun je maar beter zorgen dat ze in 1x goedgekeurd worden, anders kun je ze er weer bij pakken om ze aan te passen en dat wil je ook niet! :) Succes hoor!!

Helaas, er zijn maar weinig mensen die genot halen uit het schrijven van verslagen. Ik kan nu natuurlijk allemaal tips geven die eigenlijk nergens op slaan (zet een muziekje op/schrijf over een leuk onderwerp/etc), maar echt leuker wordt het er niet op. Het is een kwestie van beginnen en dan doorbijten. Als je eenmaal een eindje op weg bent, gaat je humeur al snel over van 'ik heb geen zin' naar 'ik wil het af hebben'. Als een speer naar het einde toewerken dan, een punt zetten en dan kun je leuke dingen gaan doen. Sorry, geen wonderantwoord dus.

Doe het in fasen. Ga eerst een aantal vragen bedenken die in het verslag beantwoord moeten zijn. Zet die daarna in een goede volgorde. Dan ga je die vragen beantwoorden. Daarna weer opnieuw ordenen, etc. Ik bedoel maar, systematisch werken is het leukst.

Ja. Denk eraan hoe trots je op jezelf zult zijn als het af is. En, stel je voor dat je aan iemand vertelt waarom je dat boek of die voorstelling zo leuk of juist niet hebt gevonden.

Als je je echt verdiept in het onderwerp en probeert er zoveel mogelijk over te lezen, op te zoeken op internet of er met anderen over te praten, dan zul je zien dat je er vanzelf enthousiast over wordt. Dan wordt het veel makkelijker en zelfs leuk om er een verslag over te schrijven! Op die manier zou je nog wel eens kunnen ontdekken dat het onderwerp helemaal niet zo saai is als je dacht. Ook niet onbelangrijk: je enthousiasme komt ongetwijfeld over op de lezer, wat je vervolgens een hoger cijfer kan opleveren ;)

Een onderwerp kiezen dat je boeit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100