Waarom stress ik daar altijd voor?

Als ik Een toets van Engels heb raak ik altijd heel gestrest waardoor ik een black-out krijg en dan heb ik weer een onvoldoende vandaag heb ik weer een toets maar ben gister ziek geweest en ben bang voor nog een onvoldoende het probleem is dat ik ook al onvoldoende sta maar voor Frans sta ik slechter en daar ben ik nooit zenuwachtig voor voor andere vakken ook niet het is heel vervelend kan iemand helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je stress is iets wat je niet kunt relativeren. Van binnen is je stress zo groot omdat je voor jezelf hebt bepaald dat je hele leven in elkaar valt als je niet goed presteert.
Als je niet die toets haalt, haal je geen diploma en dan eindig je in de goot.
Misschien wil je veel bewijzen voor je ouders of je grootouders, en MAG je van jezelf niet FALEN. Moet je voorbij je kunnen blijven presteren om jezelf te bewijzen en zo zichtbaar te kunnen zijn voor je (groot)ouders. Wil je op die manier de liefde mogen ontvangen.

Maar als je beter gaat relativeren, dan is het niet erg om een onvoldoende te halen. Je bent dan gewoon niet zo goed in het vak en je bent daarin niet de enige. Er is voor jou altijd wel een plaatsje in de wereld waarin jij een heerlijk leven kunt genieten.
Ik ken mensen zonder diploma's die een eigen zaak zijn begonnen en daarin prima functioneren en een goed vervuld leven leiden... Geld is natuurlijk niet alles.

Daarnaast kan je beter relativeren door je vertrouwen de overhand te laten nemen. Zeg maar gewoon tegen jezelf: Deze toets haal ik op mijn sloffen!
Dan kan je gewoon zitten en gewoon die toets doen. Je vertrouwen neemt alle stress weg en laat je goed presteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Proberen te denken dat het geen toets is maar een gewone les,is moeilijk,maar je word gestresst omdat je MOET presteren.
Probeer te denken van nou ik zie het wel,meer als mn best kan ik niet doen.
Je kan eens kijken bij de drogist voor Valeriaan,dat is een homeopatisch middel wat ook vaak gebruikt word door mensen met examenangst voor het afrijden van het rijbewijs.

Succes !! Je kan het !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zou je eens kunnen proberen (eventueel) via school een faalangst test te maken. Ook al gebeurt dit bij jou alleen bij Engels, toch kun je extra tijd krijgen om het proefwerk te maken of extra hulpmiddelen als blijkt dat je faalangst vertoont als je een Engelse toetst maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Black-out
Wat doe je als je op een examen een black-out hebt? Ga je er van uit dat je het antwoord nooit zult vinden als je het niet meteen weet? Of ga je er van uit dat je het antwoord nog niet weet? Rond deze twee uitgangspunten vond ik op de website van de Nederlandse universiteit van Leiden nuttige tips. Het is een beetje zinloos ze hier allemaal over te pennen. Ga gewoon naar de website via onderstaande link. Lees zeker ook de onderdelen die onderaan elke tip staan in het rubriekje Raadpleeg ook...!
Succes!