Hoeveel kost studeren/op kamers/alle rekeningen etc. bij elkaar voor een student?

Ik wil een dierenart sopleiding gaan volgen. Utrecht en Gent is even ver voor mij. Ik heb gehoord dat studeren in België veel goedkoper is dan in Nederland (klopt dit?) dus ik ga waarschijnlijk naar Gent.
Ik ben al een tijdje bezig om uit te vogelen hoeveel studeren/op kamers/ rekeningen etc. allemaal bij elkaar gaat kosten.
Helaas kunnen de mensen in mijn omgeving mij hiermee niet helpen.
Kunnen jullie helpen/ tips geven?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe het in België is. Het is ook afhankelijk van wat je nodig hebt. Toen ik nog studeerde kreeg ik studiefinanciering, stagevergoeding en wat extra uit een bijbaantje. Daarnaast heb ik geld geleend bij de studiefinanciering tot ik 650kreeg. Hier kon ik net van rondkomen. Toen woonde ik op kamers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bedrag hangt altijd van jou leefstijl af. Maar België scheelt natuurlijk wel al ruim 1000 euro per jaar aan collegegeld. En de kamerhuur zal in Gent veel goedkoper zijn dan in Utrecht, dit zal ook ruim 1000 euro schelen op jaarbasis. Alleen de boodschappen zijn vaak duurder in België. Maar qua kosten ben je in Gent zeker goedkoper uit :)
Wat je je trouwens wel moet realiseren is dat er in Belgie heel anders word gestudeerd dan in Nederland, heel veel in je hoofd stampen en je feiten kennen. Dit kan dus even wennen zijn. Maar als je de motivatie hebt, zou het je zeker moeten lukken!

Antwoorden (1)

het Nibud heeft voor studenten een gemiddelde kostenraming gemaakt.

Met welke kosten moet ik als student rekening houden?
Behalve collegegeld, moet je rekening houden met kosten voor levensonderhoud en verzekeringen. Ga je op kamers, dan is je huur een grote kostenpost. Als je op jezelf woont, kun je ongeveer rekening houden met de volgende maandelijkse kosten in euro’s (bron Nibud Studentenonderzoek 2011-2012):

Huur: 341 euro
Boodschappen: 152 euro
Studieboeken: 84 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 48 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 130 euro
Kleding en schoenen: 58 euro
Zorgverzekering: 106 euro
Telefoon: 32 euro
Deze bedragen zijn de gemiddelden van de studenten die hier geld aan uitgeven. Het collegegeld voor het hoger onderwijs voor 2014/2015 is 1906 euro. Dit komt neer op een bedrag van 159 euro per maand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je voor jezelf bekijkt of de uitgaven (die gemiddelden zijn) minder kunnen, dan kun je voor jezelf een nauwkeurige berekening maken.