Wat is het nut van één beroepsopleiding in de zogenoemde categorie 'ongeschoold werk'?

Tot mijn grote verbazing hoorde ik eerder deze ochtend bij een klant dat het van de gekke is dat mensen die ongeschoold werk doen ook nog een vaktechnische opleiding moeten hebben...

Nu ben ik van mening dat je met een overshot aan regeltjes in Nederland en/of vanuit Brussel opgelegd. Dat het weldegelijk zinvol, of zelfs noodzakelijk kan zijn als je vaktechnisch bent opgeleid...

Maar wat is jullie mening over beroepsopleidingen in de categorie 'ongeshoold werk'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je tegenwoordig dergelijke opleidingen dan? Dat klinkt een beetje tegenstrijdig, maar met al die regels waar je het ook over hebt lijkt het me nu ook weer niet zo vreemd dat het toch voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen voor mijn branche bestaat er al een boekwerkje met 2567 A4-tjes met 'arbo-, regel en wetgeving' Om over VCA Basis en VCA VOL maar even te zwijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen wij op school zaten had je ook al opleiding waar je leerde hoe een kassa werkte en hoe je kadootjes moest inpakken, hoor. Toen draaide de huishoudschool ook allang niet meer om koken en nuttige handwerken. Inmiddels is die school, net als de jongens-variant LTS afgeschaft en samengevoegd tot het VMBO beroepsopleidingen. Maar steeds minder daarvan is echt helemaal volledig ongeschoold.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een enorme belasting aan regels en dergelijke dan. Nu je het zegt, een bekende van mij die schoonmaakster is moest ineens een jaar of twee terug ook een soort vakdiploma halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: 'Vakopleiding Dagelijkse Algemene Interieurverzorging Gebouwen' zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, ik denk het wel ja.

Het beste antwoord

Zodra je een vakopleiding moet volgen om zulk werk op een bepaald niveau te doen, is het geen 'ongeschoold werk' meer. Om wat voorbeelden te noemen:

Bij de drogist werken, vereist geen speciale opleiding. Bij diezelfde drogist moet je wel een opleiding hebben om klanten uitgebreid advies over medicijngebruik te geven, iets zinnigers te kunnen zeggen dan 'dit is een pijnstiller, neem niet meer in dan de maximale dosis'. Dan doe je dus geen ongeschoold werk meer, en je scholing heeft een duidelijke toegevoegde waarde.

Hetzelfde bij de bloemenzaak. Om bij het verkopen van een potplant even op het kaartje te kijken en de klant wat algemene tips te geven van dat kaartje en vanuit je algemene ontwikkeling, heb je geen opleiding nodig. Specialiseer je je in heel bijzondere exotische planten die speciale zorg nodig hebben, of in het maken van bloemstukken voor bruiloften en begrafenissen, dan kun je wél goed een vakopleiding gebruiken. Ook dan is het werk dat je doet niet meer ongeschoold.

En wat betreft de schoonmaakbranche: nee, de huishoudelijke hulp die de wc schoonmaakt heeft daar net zo min een opleiding voor nodig als ik die haar eigen wc schoonmaakt. Maar til je het schoonmaakwerk naar een hoger niveau, met veel hogere eisen (bijvoorbeeld een operatiekamer) en het gebruik van gevaarlijker chemicaliën, dan is een vakopleiding ineens heel nuttig. En dan is het dus geen ongeschoold werk meer dat je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelfs in zgn 'ongeschoold"werk moet je inderdaad nog soms een opleiding hebben, denk maar aan de horeca waar HCCAP opleiding verplicht is, maar in bepaalde productiebedrijven of bijvoorbeeld (de meeste) winkels is echt geen vaktechinsche opleiding verplicht, tenzij je baas dat eist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'Sociale hygiëne' is verplicht voor de horeca. De HCCAP is alleen verplicht voor de eigenaar en leidinggevende. Voor zover ik goed ben ingelicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de cursus Sociale Hygiene om volgens de HCCAP norm te kunnen werken, maar er zal inderdaad wel verschil in leidinggevende en werknemer zijn, maakt niet uit ik bedoel maar dat je voor een aantal; ongeschoolde banen wel degelijk een opleiding moet hebben, volgens mij bijvoorbeeld ook een taxichauffeur, deze moet naast zijn/haar rijbewijs ook nog een aantal extra dingen zoals bijv BHV/EHBO etc hebben.
Of we nog écht totaal ongeschoold werk hebben durf ik niet eens met zekerheid te stellen ; voor de meest eenvoudige banen is het toch prettig minimaal wat basiskennis of werkervaring te hebben. En wat voor iemand die een hogere opleiding kan volgen vanzelfsprekend, simpel, in de praktijk eenvoudig te leren of 'ongeschoold' werk is, hoeft dat voor iemand met at minder aanleg in de rugzak natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Zo volstaat voor mij voor een baantje als verkoopster bij de gemiddelde drogist of bloemenwinkel mijn algemene ontwikkeling meer dan uitstekend, maar ik ken zeker ook meiden van wie de basiskennis over pakweg pijnstillers of kamerplanten best een beetje opgebouwd mag worden.

Daarnaast was het in deze categorie beroepsgroepen vroeger natuurlijk heel normaal dat je ergens tussen je twaalfde en je veertiende gewoon ging werken. 'In de leer' zogezegd. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd, hoewel ik daarmee zeker niet wil beweren dat het een slecht systeem was, integendeel. En de huidige beroepsscholen zijn ook min of meer zo ingericht : als een groot gebouw met allemaal kleine 'werkplaatsjes' en 'leermeesters'. Alleen in plaats van één vak, kun je van meerdere richtingen 'proeven' voor je een definitieve keuze maakt.

Maar ik onderschat ook niet het doel van het domweg 'van de straat houden' van jongeren die niet zo goed kunnen leren maar nog te jong zijn om een beroep uit te oefenen. Ik zou er niet raar van opkijken als ook dat een belangrijke doelstelling is, en mede een basis voor de leerplicht-leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mening is dat er veel te veel onnodige opleidingen worden gevraagd. Met name in de zorg waar ik vanwege mijn lichamelijke handicap veel mee te maken heb worden er miljoenen over de balk gesmeten door voor ieder wissewasje een opleiding/cursus te vereisen. Vaak is er niet meer dan een beetje basiskennis nodig en is een klein cursusje meer dan genoeg. In veel andere beroepen geldt hetzelfde. Maar sommige beroepen kennen weer te weinig opleidingseisen.

Er moet i.i.g. niet onnodig met opleidingseisen gesmeten worden, dat maakt alles maar duurder en sluit minder begaafde mensen maar van de arbeidsmarkt uit. Overigens kun je niet van ongeschoold werk spreken als er een zekere scholing voor nodig is.