Geldt het leenstelsel ook voor studenten die gestopt zijn met hun opleiding?

Ik ben vorig jaar november gestopt met een HBO opleiding (met stufi dus), en ik ga komende september weer beginnen met een HBO opleiding. Geldt dit leenstelsel dan ook voor mij of wordt ik nog gezien als nog studerend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Als je je uitschrijft en weer inschrijft wordt dat gezien als nieuwe studie en dus val je dan onder het leenstelsel, net als de mensen die voor het eerst beginnen met studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U bent verkeerd geinformeerd. En u geeft daarmee een verkeerd antwoord.
Je had je als eerstejaars hbo-student moeten uitschrijven voor 1 februari 2015 om nog stufi te krijgen in je volgende opleiding vanaf september 2015.

Maar als je al twee of meer jaren een hbo-opleiding heb gevolgd weet ik niet of je stufi kunt krijgen vanaf september.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Uw stelling dat HankTank voor 1 februari 2015 had moeten uitschrijven om voor de nieuwe studie in aanmerking te komen voor studiefinanciering volgens het oude systeem, is onjuist.
Leest u: https://studiegids.tue.nl/centrale-content/studeren/studiefinanciering/faq-studiefinanciering-1-september-2015/
Uw vraag is in de laatste maanden in verschillende vormen veelvuldig gesteld. DUO gaf geen duidelijkheid, omdat de wet van het sociaal leenstelsel nog aangenomen moest worden door de Eerste Kamer. De wet is in januari 2015 door de Eerste Kamer aangenomen.

Omdat u al studiefinanciering hebt gekregen in het oude systeem, behoudt u studiefinanciering als u deze of een andere studie hervat of gaat beginnen.

Regel: Als u in studiejaar 2014-2015 bent begonnen aan een bachelorstudie, of u stapt na 1 september 2015 over naar een andere bachelorstudie, dan behoudt u aanspraak op de basisbeurs en valt u niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Voor een hbo-bachelor kunt u 4 jaar basisbeurs krijgen (48 maanden). Voor een wo-bachelor 3 jaar (36 maanden). Dat is gerekend vanaf de eerste maand mét studiefinanciering voor het hoger onderwijs.

Leest u in de link wanneer er wel sprake is van een nieuwe studie. Dus situaties zullen niet voor u van toepassing zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Lees in bron 3 het antwoord op de vraag:
Wat is de overgangsregeling voor bachelorstudenten die vóór 1 september 2015 een prestatiebeurs krijgen.
fisbel