wat kost leasen voor mij?

Stel ik ben een ondernemer (eenmanszaak) en heb een tweede hands auto gezien bij een lease maatschappij. (ik wil een 2e hands auto leasen)

deze auto heeft een cataloguswaarde van 85.000
deze auto kost tweede hands 30.000 EUR
p/m 400 EUR lease kosten met een leasetermijn van 60 maanden
aanbetaling is 20% van de 30.000 = 6000
slot termijn is 20% van de 30.000 = 6000

400 x 60 maanden = 24.000
24.000 + 6.000 + 6.000 = 36.000 <-
na 5 jaar aan lease auto kwijt natuurlijk excl. benzine/onderhoud etc.

—————————-
Nou heb ik te horen gekregen dat het niet hierbij blijft.
Ik moet nog bijtelling betalen? (ik rij meer dan 500 km privé p/j en de gemaakte zakelijke kosten vallen hoger uit dan mijn bijtelling)

auto valt onder 25% bijtellingscategorie
moet ik nu nog 25% van de cataloguswaarde 85.000 nemen?
85.000 x 25% = 21.250

of

moet ik nu nog 25% van de 2e hands waarde 30.000 nemen?
30.000 x 25% = 7.500

—————
stel ik val onder het 42% belastingtarief:
21.250 x 42% = 8.925 p/j betalen voor bijtelling?

of

7.500 x 42% = 3.150 p/j betalen voor bijtelling?

—————————-
even samenvattend

ik betaal dus 36.000 + 15.750 (3.150 x 5 jaar lease) = 51.750 EURO kwijt alleen aan lease en bijtelling?

Klopt dit ongeveer? dus de voordeel is dat ik de zakelijk gemaakte autokosten in aftrek kan brengen, wat zijn nog meer de voordelen? want zo als ik dit heb berekend valt het heel vies tegen.

iemand wat meer duidelijker uitleg?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bouwjaar van het auto is 2009
dus geen splinter nieuwe auto, een 2e ha

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe klopt je berekening, behalve het stuk over de autokostenfictie (dat is de correcte term bij ondernemers, voor werknemers in loondienst is het de term bijtelling). Die wordt gesteld op 25% van de cataloguswaarde, dus € 21.250. Echter, de autokostenfictie kan nooit hoger zijn dan de totale kosten die je in een belastingjaar aan de auto gemaakt hebt. De lease is € 4800 per jaar. Daar komt dan nog een bedrag voor onderhoud, verzekering en brandstof. Mijn inschatting is dus dat de werkelijke autokostenfictie lager uitvalt dan het percentage van de catalogusprijs. Let er ook op dat je ook voor de omzetbelasting een correctie moet toepassen: niet alle BTW kan opgevoerd worden als voorbelasting (zie de bron). Overigens is het in zekere zin een mythe dat leasen van een auto een van de fantastische voordelen van zelfstandige ondernemen is. Zoals je hierboven ziet maakt het fiscaal gezien niet uit of de auto gelijk eigendom van de onderneming is, of dat je least. Je moet je bedenken dat leasen vooral een financiële constructie is. Voor kleine ondernemers gaat het meestal om een manier om een auto te financieren. Door de maandbetalingen hoeft er niet in één keer een grote smak geld op tafel gelegd te worden.

Is waarschijnlijk voordeliger, als je auto lease toch als privé zet? (dus als ondernemer toch leasen onder je eenmanszaak maar als privé) Voordeel: - dan komt er geen bijtelling. - €0.19 per km zakelijk inbrengen. Nadeel: - BTW van aangeschafte auto kun je niet terugvorderen. - Ook van rente niet en andere gemaakte kosten, alle gemaakte kosten moeten privé worden betaald. Volgens mij is dit het een beetje als ik het fout heb corrigeer het even.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100