wat kost leasen voor mij?

Stel ik ben een ondernemer (eenmanszaak) en heb een tweede hands auto gezien bij een lease maatschappij. (ik wil een 2e hands auto leasen)

deze auto heeft een cataloguswaarde van 85.000
deze auto kost tweede hands 30.000 EUR
p/m 400 EUR lease kosten met een leasetermijn van 60 maanden
aanbetaling is 20% van de 30.000 = 6000
slot termijn is 20% van de 30.000 = 6000

400 x 60 maanden = 24.000
24.000 + 6.000 + 6.000 = 36.000 <-
na 5 jaar aan lease auto kwijt natuurlijk excl. benzine/onderhoud etc.

—————————-
Nou heb ik te horen gekregen dat het niet hierbij blijft.
Ik moet nog bijtelling betalen? (ik rij meer dan 500 km privé p/j en de gemaakte zakelijke kosten vallen hoger uit dan mijn bijtelling)

auto valt onder 25% bijtellingscategorie
moet ik nu nog 25% van de cataloguswaarde 85.000 nemen?
85.000 x 25% = 21.250

of

moet ik nu nog 25% van de 2e hands waarde 30.000 nemen?
30.000 x 25% = 7.500

—————
stel ik val onder het 42% belastingtarief:
21.250 x 42% = 8.925 p/j betalen voor bijtelling?

of

7.500 x 42% = 3.150 p/j betalen voor bijtelling?

—————————-
even samenvattend

ik betaal dus 36.000 + 15.750 (3.150 x 5 jaar lease) = 51.750 EURO kwijt alleen aan lease en bijtelling?

Klopt dit ongeveer? dus de voordeel is dat ik de zakelijk gemaakte autokosten in aftrek kan brengen, wat zijn nog meer de voordelen? want zo als ik dit heb berekend valt het heel vies tegen.

iemand wat meer duidelijker uitleg?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bouwjaar van het auto is 2009
dus geen splinter nieuwe auto, een 2e ha

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kon niet meer bewerken dus doe ik het hier: Hoe komen ze er nou achter dat ik niet meer dan 500 km privé rij? ik kan toch tegen de belastingdienst zeggen dat ik 300 km privé heb gereden terwijl dit werkelijk 3.000 km is?
paulus811
10 jaar geleden
Jij moet via een waterdichte km administratie bewijzen dat je niet meer dan 500km hebt gereden. Hebben ze jou bij de Efteling of Praxis gefotografeerd en staat die rit niet op de lijst, dan ben je flink de klos. Overigens, je betaalt bijtelling over de nieuwwaarde, dus 42% over 25% van 85k. Dat hakt er goed in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik betaal dus 36.000 + 44.625 (8.925 x 5 jaar lease) = 80.625 EURO kwijt alleen aan lease en bijtelling? (wat leuk dat ik btw van 5.000 alleen het 1e jaar eraf kan halen en de gemaakte kosten in 5 jaar..) Alstublieft zeg wie lease er dan nog een 2e hands auto? dat is toch absurd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leasen is nog altijd een duur woord voor huren.
ronron1212
10 jaar geleden
Volgens mij is het geen lease maar huurkoop want er is sprake van een aanbetaling wordt de wagen je eigendom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er staat echt Financial Lease, ik wordt de eigenaar. ''U bent eigenaar vanaf het moment dat u de eerste termijn heeft betaald.'' Kan ik het link doorgeven zodat je het kunt zien wat er meer staat bij ''veelgestelde vragen''? ik weet niet of het geblokkeerd wordt door de mods
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
altijd benieuwd naar geweest, komt de bijtelling op je inkomen terecht of moet je dat smak geld apart betalen aan de belastingdienst? Overigens als de berekeningen van jou kloppen kom je wel erg duur uit.
ronron1212
10 jaar geleden
dan ben je dus eigenaar en lease je niet dan is het gewoon een huurkoop. Dus geen bijtelling.
12345gast Ja het is een verhoging van je inkomen en daarover betaal je dus het voor jou geldende hoogste tarief over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je dat zeker? http://www.activalease.nl/nl/Veelgestelde-vragen is de site, kun je het even voor mij kijken? (want ik wil er wel zeker van zijn, ik wil niet dat ik straks met een verrassing kom te staan)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk voor een auto die ouder dan 15 jaar is. Voor auto's die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, is de bijtelling minimaal 35% van de waarde van de auto in het economische verkeer. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs niet van belang. Hier meer info: http://www.autotrader.nl/auto/kopen/auto-leasen.htm
ronron1212
10 jaar geleden
je koopt de auto hij word je eigendom een lease auto wordt nooit je eigendom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar hebben ze het toch echt over leasen? kun je even naar het link kijken? (huurkoop en lease met optie tot eigenaar is toch het zelfde?) Moet ik nou wel bijtelling betalen of toch niet? want dat scheelt een hoop! site van de leasemaatschappij staat er verder niets over.
ronron1212
10 jaar geleden
Het maandbedrag is gebaseerd op een Financial Lease vorm. In het maandbedrag is de aflossing en rente inbegrepen. Wegenbelasting wordt rechtstreeks bij u geincasseerd door de Belastingdienst. De verzekering kunt u ook via deze website regelen. Onderhoud en afschrijving vindt voor uw eigen rekening plaats.
Afschrijven doe je op eigen doen en de aflossing is altijd op een lening en niet op echte lease daar betaal je een lease bedrag. Ook wordt er gezegd dat de auto op de debetsite van je balans komt en de lening lees schuld op de creditkant dus een lening en geen lease overeenkomst.
Als ondernemer een auto aanschaffen zonder gebruik te maken van eigen financiële middelen? financial lease biedt een vorm van financieren die los staat van overige zakelijke financieringen.
Met de vooraf vastgestelde rente betaalt u altijd een vast maandbedrag. Zo weet u precies waar u aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus toch geen bijtelling? ik ben bang straks als ik contact neem, en krijg ik te horen dat er geen bijtelling is (ze willen immers auto's verkopen).. lease ik een auto hoor ik opeens van de Belastingdienst dat ik bijtelling moet betalen... vandaar wil ik er echt zeker van zijn.

Antwoorden (2)

In principe klopt je berekening, behalve het stuk over de autokostenfictie (dat is de correcte term bij ondernemers, voor werknemers in loondienst is het de term bijtelling). Die wordt gesteld op 25% van de cataloguswaarde, dus € 21.250. Echter, de autokostenfictie kan nooit hoger zijn dan de totale kosten die je in een belastingjaar aan de auto gemaakt hebt. De lease is € 4800 per jaar. Daar komt dan nog een bedrag voor onderhoud, verzekering en brandstof. Mijn inschatting is dus dat de werkelijke autokostenfictie lager uitvalt dan het percentage van de catalogusprijs.

Let er ook op dat je ook voor de omzetbelasting een correctie moet toepassen: niet alle BTW kan opgevoerd worden als voorbelasting (zie de bron).

Overigens is het in zekere zin een mythe dat leasen van een auto een van de fantastische voordelen van zelfstandige ondernemen is. Zoals je hierboven ziet maakt het fiscaal gezien niet uit of de auto gelijk eigendom van de onderneming is, of dat je least. Je moet je bedenken dat leasen vooral een financiële constructie is. Voor kleine ondernemers gaat het meestal om een manier om een auto te financieren. Door de maandbetalingen hoeft er niet in één keer een grote smak geld op tafel gelegd te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de autokostenfictie is dus gewoon het zelfde als bijtelling?
dus als mijn totale autokosten 7.500 zijn alles inbegrepen (lease + verzekering + onderhoud + brandstof etc.) dan betaal ik voor als autokostenfictie (bijtelling) 7.500 ipv 8.925?
dus totaal 7.500 + 7.500 = 15.000 het jaar aan auto kwijt?
grof berekend 15.000 x 5 jaar lease = 75.000 (als nog zo veel) ----------------
''Voor kleine ondernemers gaat het meestal om een manier om een auto te financieren. Door de maandbetalingen hoeft er niet in één keer een grote smak geld op tafel gelegd te worden.'' dit was ook de reden dat ik wou leasen, maar wat ik nu allemaal heb berekend is te veel van het goede.. ik ben gewoon het dubbele kwijt aan een auto in 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. De autokostenfictie is niet hetzelfde als de bijtelling. De basisberekening is hetzelfde als voor de bijtelling, maar in de tegenstelling tot de bijtelling is voor de autokostenfictie _voor de ondernemer_ beperkt tot de hoogte van de kosten van de auto. 2. Het fiscale deel moet je als volgt berekenen. Stel de totale kosten zijn 7500 euro in een jaar. In een gewone situatie kunnen die gehele kosten afgetrokken worden van de winst. Dat betekent dat je er dus geen inkomstenbelasting over betaalt. Echter, vanwege de autokostenfictie wordt er alsnog 7500 euro bij de winst opgeteld. Daarover moet u dus wel belasting afdragen. Hoeveel dat precies is hangt af van een aantal factoren (MKB-aftrek, arbeidskorting, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet), maar dat ligt ruwweg tussen de 30 en 52%. Gaan we uit van 42% dan zijn de fiscale kosten dus € 3150. 3. Bij het fiscale deel hoort ook de BTW-correctie voor het privégebruik. Die is ofwel 2,7% van de cataloguswaarde, of bij een nauwkeurige rittenadministratie het daadwerkelijke percentage privégebruik. Als ik van het eerste uitga betaal je dus 2,7% van 85000 = € 2295. 4. Dus als de daadwerkelijke kosten € 7500 zijn, dan komen daar nog de fiscale kosten van ±3150 + 2295 = 5445 bij. 5. Opmerking. De berekening van de totale kosten van de auto hangt af van het type lease. Ik schat in dat het in het voorbeeld over financial lease gaat. Hierbij komt de auto op de balans als activum en zijn de afschrijvingskosten + verzekering + brandstof + onderhoud het maximum voor de autokostenfictie. Gaat het om operational lease? Dan zijn het de leasekosten + verzekering + brandstof + onderhoud. 6. Slotopmerking. Zoals je merkt hangen vooral de fiscale aspecten af van de cataloguswaarde van de auto. Het kiezen van een auto met lagere cataloguswaarde scheelt dus ook. Maar onderzoek ook wat de kosten zijn als de auto privé aangeschaft wordt, en waarbij de zakelijke kilometers vergoed worden. Maar of dat echt voordeliger is hangt ook weer van allerlei zaken af. Laat de boekhouder er ook eens een licht op schijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''Maar onderzoek ook wat de kosten zijn als de auto privé aangeschaft wordt, en waarbij de zakelijke kilometers vergoed worden'' Is waarschijnlijk voordeliger, als je auto lease toch als privé zet?
(dus als ondernemer toch leasen onder je eenmanszaak maar als privé) Voordeel:
- dan komt er geen bijtelling.
- €0.19 per km zakelijk inbrengen. Nadeel:
- BTW van aangeschafte auto kun je niet terugvorderen.
- Ook van rente niet en andere gemaakte kosten, alle gemaakte kosten moeten privé worden betaald. Volgens mij is dit het een beetje als ik het fout heb corrigeer het even.
Is waarschijnlijk voordeliger, als je auto lease toch als privé zet?
(dus als ondernemer toch leasen onder je eenmanszaak maar als privé)

Voordeel:
- dan komt er geen bijtelling.
- €0.19 per km zakelijk inbrengen.

Nadeel:
- BTW van aangeschafte auto kun je niet terugvorderen.
- Ook van rente niet en andere gemaakte kosten, alle gemaakte kosten moeten privé worden betaald.

Volgens mij is dit het een beetje als ik het fout heb corrigeer het even.