Waarom moet ik omzetbelasting betalen voor mijn bijlesbedrijfje die bijlessen verzorgt voor o.a. wiskunde?

Afgelopen week ontving ik van de Belastingdienst een brief waarin stond dat ik ieder kwartaal omzetbelasting moet afdragen voor mijn bedrijfje. Het betreft echter een bijlesbedrijf. Naar mijn mening is dit toch vrijgesteld van omzetbelasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je krijgt als kvk ingeschreven bedrijf altijd een aangiftebrief. Hiermee doe je aangifte btw. Als je diensten vrijgesteld zijn van btw geef je dat aan bij de aangifte. Er komt dat als eindbedrag 0 uit. Dus btw-bedrag te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elk bedrijf dat ingeschreven staat bij de kamer van koophandel moet aan het einde van elk kwartaal aangeven wat zijn omzet is geweest. Dus wat is er binnen gekomen, wat is er uit gegaan.
Er zijn voor kleine ondernemingen verschillende voordelen waardoor je over het algemeen geen belastingen hoeft af te dragen. De voordelen die zijn dan dus hoger dan wat er bij jou binnen komt.
Maar de belastingdienst weet uiteraard niet wat er bij jou binnenkomt als jij die niet opgeeft. En dus ook niet of jij bepaalde vrijstellingen hebt of niet.

Dus elk kwartaal de omzetbelasting en de BTW (die je terugkrijgt) invullen. Let op de voordelen die je ook als startende ondernemer hebt. Als je het niet invult krijgt je een boete en maakt de belastingdienst een inschatting van wat je waarschijnlijk had moeten betalen. Deze is over het algemeen niet een juiste inschatting maar ligt veel hoger. Zorgt dus voor veel gedoe.

Alle informatie is op internet te vinden, maar er zijn ook goede workshops bij de KvK te volgen.