School negeert voorkeur klas, mag dat?

Mijn jongste zoon gaat volgend schooljaar voor het eerst naar school. Er zijn op de school 2 groepen 1. Onze andere zonen hebben altijd in groep 1a gezeten en wij willen dit voor onze jongste zoon ook... omdat wij een goede band met deze juffen hebben, en we botsen met de juf van de groep 1b. Dit heb ik bij het inschrijven aangegeven, onze voorkeur uitgesproken, en toegelicht. Nu krijg ik als antwoord van de directrice: "Op het formulier kun je je voorkeur aangeven, maar ik zeg er eerlijk bij dat we hier niet altijd gehoor aan kunnen geven".

Ik vind het weer het zoveelste gevalletje "moeilijk doen, om het moeilijk doen", op deze school.

Er zijn nauwelijks aanmeldingen, en dan schuiven ze toch maar een beetje als het zoveel moeite is.

Wat is mijn recht hierin... mag ik dit eisen, als ze het niet in goed overleg willen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De directie van een school beslist welke leerling bij welke juf komt. De enige oplossing is: je kind op een andere school inschrijven, dat recht heb je!

Nee. Dit valt (gelukkig, zeg ik dan) onder de verantwoordelijkheid van de school. De school maakt haar eigen (didactische, pedagogische, praktische) afwegingen hierin.

Er zijn meer dingen waar rekening mee gehouden kan/moet worden. Vaak zal bijvoorbeeld ook gekeken worden naar de verhouding jongens/meisjes in een groep, laten ze om de beurt kinderen in de ene en dan weer in de andere groep 1 instromen, of moet er rekening worden gehouden met een bepaalde hoeveelheid zorgleerlingen. De directrice van deze school geeft aan dat de voorkeur kan worden aangegeven voor de leerkracht, maar dat nog niet met zekerheid te zeggen is of daar in mee wordt gegaan. Dat is terecht. Wanneer nu al dingen worden toegezegd, moet men zich daaraan houden, en dat kan later verkeerd uit blijken te pakken. Overigens is de kans groot dat de directrice met de leerkrachten praat en te horen krijgt van de betreffende leerkracht "nou weet je, als het verder niet uitmaakt, doe dit kind dan maar in de andere klas, want het klinkt niet echt tussen de ouders en mij" . Tenminste, op de school waar ik werk zou dat wel zo gaan. Maar de school, en specifiek de directie, heeft het laatste woord, en zo moet het ook zijn. De school bepaalt het beleid, de ouders bepalen of ze daarin meegaan, en dus voor deze school kiezen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100