School negeert voorkeur klas, mag dat?

Mijn jongste zoon gaat volgend schooljaar voor het eerst naar school. Er zijn op de school 2 groepen 1. Onze andere zonen hebben altijd in groep 1a gezeten en wij willen dit voor onze jongste zoon ook... omdat wij een goede band met deze juffen hebben, en we botsen met de juf van de groep 1b. Dit heb ik bij het inschrijven aangegeven, onze voorkeur uitgesproken, en toegelicht. Nu krijg ik als antwoord van de directrice: "Op het formulier kun je je voorkeur aangeven, maar ik zeg er eerlijk bij dat we hier niet altijd gehoor aan kunnen geven".

Ik vind het weer het zoveelste gevalletje "moeilijk doen, om het moeilijk doen", op deze school.

Er zijn nauwelijks aanmeldingen, en dan schuiven ze toch maar een beetje als het zoveel moeite is.

Wat is mijn recht hierin... mag ik dit eisen, als ze het niet in goed overleg willen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het niet moeilijk om het moeilijk doen zoals veel mensen al snel denken? Misschien zit er iemand die er goede redenen voor heeft...
Of dat nu plan technisch of wat voor andere maatschappelijke reden dan ook is..?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De directrice heeft uw verzoek niet genegeerd, dat is veel te sterk uitgedrukt. Misschien heeft ze zich alleen maar "politiek correct" uitgedrukt en komt uw kind straks gewoon in de klas die u wenst. Als dat niet gebeurt dient zij wel aan te geven waarom uw wensen en motieven genegeerd zijn en haar argumentatie zal beter moeten zijn dan een dooddoener. U kunt dan reclameren bij het schoolbestuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het gewoon raar, dat ze niet verder vraagt. Of samen naar een oplossing zoekt...
Computoon
9 jaar geleden
Als de school al dit soort verzoeknummers zou moeten honoreren, is het einde zoek. De ouders van Jantje willen dan niet dat Jantje bij Pietje in de groep zit, Pietje wil alleen in de groep A als Keesje ook in groep A komt en hij laat zijn ouders bij de directeur dit standpunt verwoorden. De ouders van Keesje willen echter beslist niet dat Keesje bij Pietje in de groep komt en besluiten het schoolbestuur in te schakelen. Truus wil alleen naar groep C als juf D voor die groep komt, zo niet, dan wil ze naar groep E die juf F heeft (papa & mama regelen dat wel even...). Maar als het aan juf D lag, had ze Truus liever niet in de groep, dan ging ze liever nog bij een andere school van hetzelfde bestuur sollicteren... Om dit soort neuzelarij, waar je een schitterend drama van zou kunnen maken (compleet met Rijdende Rechter) te vermijden, hebben ouders geen beslissingsrecht hierin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onzin computoon, de meeste ouders hebben vooraf helemaal geen wensen of scholen hebben maar 1 klas. Er zullen wat ouders zijn die hun kind juist bij een kindje uit de straat willen of juist niet maar dat is het dan wel. Dit soort verzoeken kun je gewoon inwilligen of die leerkracht van 1b is zo verschrikkelijk dat niemand zijn of haar kind daar wil hebben. Overigens is het vrij nutteloos voor hetzelfde geld wordt die van 1a zwanger, gaat verhuizen of krijgt ander werk en zit je met iemand anders voor de klas.

Antwoorden (3)

De directie van een school beslist welke leerling bij welke juf komt.
De enige oplossing is: je kind op een andere school inschrijven, dat recht heb je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord!
Nee. Dit valt (gelukkig, zeg ik dan) onder de verantwoordelijkheid van de school. De school maakt haar eigen (didactische, pedagogische, praktische) afwegingen hierin.
Computoon
9 jaar geleden
Er zijn meer dingen waar rekening mee gehouden kan/moet worden. Vaak zal bijvoorbeeld ook gekeken worden naar de verhouding jongens/meisjes in een groep, laten ze om de beurt kinderen in de ene en dan weer in de andere groep 1 instromen, of moet er rekening worden gehouden met een bepaalde hoeveelheid zorgleerlingen. De directrice van deze school geeft aan dat de voorkeur kan worden aangegeven voor de leerkracht, maar dat nog niet met zekerheid te zeggen is of daar in mee wordt gegaan. Dat is terecht. Wanneer nu al dingen worden toegezegd, moet men zich daaraan houden, en dat kan later verkeerd uit blijken te pakken.
Overigens is de kans groot dat de directrice met de leerkrachten praat en te horen krijgt van de betreffende leerkracht "nou weet je, als het verder niet uitmaakt, doe dit kind dan maar in de andere klas, want het klinkt niet echt tussen de ouders en mij" . Tenminste, op de school waar ik werk zou dat wel zo gaan.
Maar de school, en specifiek de directie, heeft het laatste woord, en zo moet het ook zijn. De school bepaalt het beleid, de ouders bepalen of ze daarin meegaan, en dus voor deze school kiezen.