Mijn werkgever heeft mij tijdens mijn vakantie hersteld gemeld zonder overleg met mij of Arbo dienst. Kan dit zomaar?

Ik ben sinds 1 april ziek i.v.m. een Jones-fractuur (gebroken middenvoetsbeentje).
Nu is het herstel niet gegaan zoals verwacht en blijven de klachten waardoor ik mijn werk niet kan doen en ik binnenkort alsnog moet worden geopereerd. Wel ben ik al sinds ik uit het gips ben vervangende arbeid aan het verrichten.
Nu heeft mijn baas mij, zonder overleg met mij of de arbodienst, hersteld gemeld en besloten dat ik vanaf komende week weer volledig aan het werk kan. Geen aangepaste arbeid meer dus. En dat op een moment dat ik een weekje vakantie heb en hij na zijn beslissing vertrokken is voor 4 weken vakantie.

Buiten het feit dat dit niet getuigd van goed werkgeverschap vraag ik me af of dit wettelijk gezien zomaar kan?

Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Het is in ieder geval niet zoals het hoort.

Als de werkgever het niet eens is met de conclusies van de bedrijfsarts of als de werkgever vindt dat de medewerker onvoldoende meewerkt, kan hij een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

De arbo arts heeft alleen een adviserende rol. Het advies mag de werkgever dus naast zich neerleggen. Uiteindelijk beslist de werkgever maar als je het daar niet mee eens bent kun je het tot een rechtszaak laten komen.

"deskundigenoordeel over
(on)geschiktheid tot werken

Zowel werkgever als werknemer kan een oordeel over de (on)geschiktheid tot werken van de werknemer bij UWV aanvragen. Afhankelijk van de situatie onderzoekt een verzekeringsarts en indien nodig ook een arbeidsdeskundige van UWV of de werknemer geschikt is om zijn
werk te doen.
Als de werkgever het oordeel aanvraagt, maar de werknemer wil niet meewerken, dan hoeft hij dat ook niet. Er komt dan geen deskundigenoordeel.
Binnen enkele weken na de aanvraag ontvangen werkgever, werknemer en arbodienst de uitslag van het onderzoek. Die uitslag bevat het gemotiveerd oordeel over de beperkingen en mogelijkheden van de werknemer. De werknemer en arbodienst ontvangen daarbij ook de medische informatie, de werkgever ontvangt deze informatie niet.

Het is de bedoeling dat werkgever en werknemer er na een deskundigenoordeel samen uitkomen. En dat het oordeel van UWV betrokken wordt bij de verdere reïntegratie. Maar het oordeel van UWV is niet bindend. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u naar de rechter stappen. Voor de rechter kan het deskundigenoordeel wel een rol spelen.

De bedoeling is dat werkgever en werknemer er – na het oordeel van UWV – samen uitkomen. Maar ook als het verschil van mening niet helemaal is opgelost, doen werknemer en werkgever er goed aan om het oordeel te betrekken bij hun reïntegratie-inspanningen.
Ondersteunt de uitslag van het oordeel het standpunt van de
werkgever en weigert de werknemer mee te werken? Dan heeft de werkgever de mogelijkheid om het loon stop te zetten zolang de werknemer niet meewerkt. In het uiterste geval kan hij zelfs ontslag aanvragen voor de werknemer. Ondersteunt de uitslag van het oordeel het standpunt van de werknemer en blijft de werkgever weigeren om mee te werken? Dan kan de werknemer in het uiterste
geval een rechtszaak aanspannen."

Zoek op internet de PDF:
Als werkgever en werknemer van mening
verschillen
≥ Een deskundigenoordeel van UWV
Computoon
11 jaar geleden
Volgens mij kan jij het best zelf contact opnemen met de arbodienst en je daar bevragen over deze scheef getrokken situatie.

In wezen zou jouw baas deze beslissing in onderling overleg met jou dienen te nemen.
Ofwel heb jij een aanwijzing van jouw baas niet goed begrepen ofwel is jouw baas niet duidelijk geweest ofwel kan jouw baas zo'n confrontatie niet aan.

In ieder geval gaat jouw baas er van uit dat jij arbeidgeschikt bent en dus zou ik ook eens aan introspectie doen.
Verplaats jezelf eens in de positie van baas en stel jezelf eens doelgerichte vragen.
Heb jij je wel voldoende willen herstellen om toch mee te draaien op 'normaal' niveau of ben jij onbewust in jouw sukkel-rol blijven hangen waardoor je zelf niet ten volle beseft dat je meer aankan dan je tot nog toe deed.

We maken onszelf namelijk makkelijk wijs dat we iets niet kunnen of nog niet aankunnen terwijl we het wel kunnen als we maar anders omgaan met de uitzonderlijke situatie.

Misschien is dit niet het soort antwoord waar je op rekende maar het is er wel eentje die jou mentaal sterker kan maken als Jij daarvoor kiest
én...
wie mentaal sterker wordt die kan ook fysiek meer aan.

Misschien zit jij niet op de juiste werkplek en ben je daardoor minder gemotiveerd om weer op 'normaal' niveau mee te draaien?
Ik zeg dit omdat ik het zelf al meermaals heb ervaren.
Op werkplekken waar ik me niet optimaal voelde verzuimde ik vaker wegens allerlei ongemakken.
Op werkplekken waar ik me prima voelde ging ik reeds werken vooraleer de voorgeschreven ziektetijd was uitgezeten.

Het zit écht tussen de twee oren hoor hoe je met eender welk ongemak omgaat. Je herstelt sneller als je bewust bezig bent met willen herstellen. En je vertraagt bewust of onbewust jouw herstel als je er tegenop kijkt om terug aan de slag te gaan.

Denk hier maar eens héél goed over na!

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop dat je baas redeneert dat als je op vakantie kunt, je ook kunt werken. Heb je overlegd of je op vakantie kon omdat vakantie je herstel zou kunnen schaden?