Hoe bereken ik het winstpercentage voor winkeliers?

Als kunstenaar heb ik een product gemaakt dat ik graag wil verkopen in winkels. Ik weet dat ik moet uitgaan van de brutoprijs.

Moet ik ook nog de onkosten (productiekosten) van de brutoprijs aftrekken of gaat het puur om de bruto-verkoopprijs?

Welk winstpercentage is gebruikelijk voor de winkel?

En mag de winkelier zelf de verkoopprijs bepalen of mag ik een vaste prijs voor bepalen?

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om kunstwerken maar om een set creativiteitskaarten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De winst percentage wordt mede bepaald door alle kosten voor een onderneming. Dat verschilt per winkel dus. Het is ook afhankelijk waar je het verkoopt. Komt het langs de kassa van het Kruitvat, of een art-deco winkel?
Verder mag een winkelier zijn eigen prijzen bepalen. Als leverancier mag je wel een adviesprijs geven, maar advies blijft advies. Wel is het handig een en ander op papier te zetten wanneer ja vaker daar iets wilt verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij als kunstenaar bepaald wat het product kost om te maken dat is dus inclusief materiaal en arbeidsloon. Hierover heen komt je winst en dan de BTW. Dan moet de winkelier ook nog verdienen en dan heb je een verkoopprijs waar ook btw over betaald moet worden. De winkelier heeft het recht om te bepalen dat hij het artikel niet wil verkopen hiervoor kan hij verschillende redenen hebben het past niet in zijn winkel omdat hij het product daar niet wil hebben. Hij vind het product te duur of hij vindt dat er te veel werk aan zit en de omzet te laag zal zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Je toevoeging verandert niets aan het antwoord. Misschien moet je contact leggen met leveranciers in de spellen branche.
ronron1212
12 jaar geleden
Je moet, voor jezelf, zeker geen onkosten van een schilderij gaan aftrekken. Om het aantrekkelijker te maken, zou ik proberen een overeenkomst te sluiten met een winkel, waarbij het schilderij verkocht wordt voor een bepaalde prijs en een deel van de winst naar de winkel gaat en een deel naar jou. Op deze manier hoeft de winkel geen onkosten te maken en kan dus zonder risico jouw schilderij verkopen. Als het schilderij verkocht is, krijg jij dan dus de totaalkosten van het schilderij + winst. De rest van de winst strijkt de winkel dan op.

Wel zou ik de risico's bespreken en vastleggen; Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het schilderij beschadigd raakt als het in de winkel staat? Wie draait dan op voor de kosten en is er een verzekering voor?