hoeveel kost de opleiding international business and management in totaal ongeveer?

op de hva site en anderen staan alleen het bedrag om de opleiding te volgen maar niet hoeveel kosten er ongeveer bijkomen, door bijv. de buitenlandse stage die in het laatste jaar verplicht is.

misschien heeft iemand hier deze opleiding gedaan en kan me helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het wettelijke collegegeld voor schooljaar 2014-2015 is € 1.906. Volgend schooljaar kan dit anders zijn. Daarnaast ben je zo'n €500,- kwijt aan je boeken.

De buitenlandse stage is dan wel verplicht, maar je mag zelf weten waar je heen gaat. Deze kosten kunnen dan ook erg verschillen (een stage in België zal goedkoper zijn dan een stage in Australië). De HVA adviseert gedurende de stagetijd de OV-chipkaart stop te zetten, waardoor een vergoeding krijgt!

Bij de buitenlandse stage heb je de volgende kosten:
* Huisvesting
* Vervoer
* Evt. visum
* Eten, drinken, uitgaan etc.

Reken voor de huisvesting een bedrag van €400,- - €600,- per maand (kun je zelf ook inschatten a.d.h.v. hoe luxe je het wilt hebben). Voor een vliegticket naar Australië ben je zo'n €1.200,- kwijt, maar blijf je in Europa dan kun je met €100,- al ergens naar toe reizen. Visum kost hooguit €100,-. Eten, drinken, uitgaan etc. kun je ook zelf het beste inschatten, maar reken op €300,- - €600,-.
Ik zou uitgaan van ONGEVEER €1.000,- per maand (excl. reiskosten en visum), maar dat is ook afhankelijk in welk land je stage wilt lopen.

TIP! Vraag een student tijdens een open dag/meeloopdag wat hij/zij van de stage vond, waar hij/zij het heeft gedaan en wat het kostte.

Bronnen:
* http://www.hva.nl/onderwijs/opleidingen/content/dem/commerciele-economie/praktische-zaken/studiekosten/studiekosten.html
* http://www.hva.nl/onderwijs/praktisch/content/hva-breed/ac-po/collegegeld/collegegeldtarieven-2014---2015/collegegeldtarieven-2014-2015.html
* http://www.hva.nl/onderwijs/praktisch/content/hva-breed/studentenzaken/studeren-of-stage-in-het-buitenland/praktische-zaken/praktische-zaken.html
* http://www.hva.nl/onderwijs/praktisch/content/hva-breed/studentenzaken/studie-en-stage-in-het-buitenland/international-offices/international-office.html

Ter informatie, ik heb zelf de opleiding niet gedaan.