Hoe schrijf ik me in voor een opleiding waar ik me al een keer heb uitgeschreven?

Ik ben dit studiejaar bij de TU Delft begonnen met studeren, maar halverwege het jaar ben ik overgestapt naar een soortgelijke opleiding op de Haagse Hogeschool, omdat ik nog niet klaar was voor het studeren. Ik ben voor 1 februari uitgeschreven, waardoor ik geen negatief bindend studieadvies zou moeten hebben.

Nu wilde ik me weer inschrijven (via Studielink) voor het volgende studiejaar voor de TU Delft, omdat ik nu beter voorbereid ben, maar ze hebben mijn verzoek tot inschrijven afgekeurd. De reden was: "DUO heeft je verzoek tot aanmelding afgekeurd, bezwaar is mogelijk. Je bent nog ingeschreven of al ingeschreven geweest voor de opleiding."

Heb ik iets fout gedaan? Ik wil me heel graag op tijd kunnen inschrijven voor de TU Delft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je DUO ook gebeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar zij hebben me weer doorverwezen naar de Centrale Studentenadministratie van Delft, daar heb ik een mail aan gestuurd. Nu is het wachten op antwoord...

Antwoorden (1)

Je hebt niets "fouts" gedaan, alleen is je verzoek tot inschrijving afgewezen.

Je moet contact opnemen met DUO, en je niet af laten schepen. Zij hebben het besluit genomen en niet de centrale studentenadministratie die je in je toelichting noemt.

Als DUO duidelijk vermeldt, dat je bezwaar kunt maken, moet DUO ook duidelijk aangeven WAAR je bezwaar tegen kunt maken. M.a.w. als jij niet weet op welke gronden je aanvraag is afgewezen wordt het ook lastig om bezwaar te maken. Een afwijzing met een zin met daarin of/of is erg onduidelijk.

Als je de precieze redenen weet, dan kun je pas verder. Want dat zal betekenen dat je a) begrijpt waarom je bent afgewezen, en het er bij laat zitten of b) dat niet begrijpt of het er niet mee eens bent, en dan kun je pas goed en zinvol bezwaar maken.

Uit je toelichting is mij wel duidelijk dat je niet meer ingeschreven staat bij de TU, maar mij is niet duidelijk of je nog op de HH staat ingeschreven. Studeer je daar (officieel) nog, vraag dan een gesprek aan met een studieadviseur. Hij/zij wordt geacht op de hoogte te zijn van de regels, en kan je adviseren wat je in dit geval het beste kunt doen. Succes!