Is Afrikaans een verplicht vak in Zuid-Afrikaans onderwijs?

Ik las hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Afrikaner#Language, in de laatste regel dat Afrikaans een verplichte taal is voor iedere student in Zuid-Afrika. Nu probeerde ik daarover meer te vinden, maar deze regel is het enige wat ik erover kan vinden. Vertaal ik het nou verkeerd, is dit foutieve info of zoek ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, maar het is wel aanbevolen.

Zuid-Afrika kent elf officiële talen. Deze zijn Afrikaans, Engels, IsiNdebele, IsiXhosa, IsiZulu, Northern Sotho, Sesotho, Setswana, SiSwati, Tshivenda en Xitsonga.
Het beleid met betrekking tot de onderwijstaal stelt dat basisscholieren het recht hebben om onderwijs te volgen in hun home language bij toelating tot de basisschool. Deze dient wel één van de elf officiële talen te zijn.

Vanaf grade 3 zijn studenten verplicht om naast hun onderwijstaal nog een goedgekeurde taal als vak te volgen. Alle officiële talen kunnen gevolgd worden als home language, first additional language en second additional language. Deze termen geven de verschillende niveaugradaties aan.

Vanaf grade 4 wordt uitsluitend in het Engels en Afrikaans lesgegeven. Derhalve kiezen veel (ouders van) scholieren ervoor om Engels of Afrikaans als home language te volgen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je nu dat vanaf Grade 4 in Afrikaans EN Engels word lesgegeven? Want dan is het antwoord op mijn vraag dus ja en is Afrikaans dus verplicht? Bedankt voor je antwoord trouwens! :D
Amadea
9 jaar geleden
Nee, Afrikaans is geen verplicht schoolvak. Je moet het wel kunnen verstaan, omdat er lessen in het Afrikaans gegeven worden. Maar de taal zelf hoeft niet te worden gestudeerd. Snap je het verschil? Net zoals in Nederland sommige universitaire vakken in het Engels worden gegeven. Dat impliceert toch ook niet dat Engels een verplichte pakketkeuze is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het, dankjewel!