Kan en mag een werkgever jouw pc gebruik bijhouden en/of achteraf controleren en dat mogelijk tegen je gebruiken in een ontslagprocedure?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx miss...

Het beste antwoord

Als er een zeer serieuze verdenking is dat je misbruik maakt (bijv. raadplegen kinderporno), dan kan er een nader persoonlijk onderzoek worden uitgevoerd. Je PC en e-mail kan dan bijvoorbeeld gescreend worden. Over het algemeen gebeurt dit in de grotere bedrijven onder het strenge toezicht van de CIO. Bij kleine bedrijven zal hier iemand met een soortgelijke functie over gaan.

Als het misbruik bewezen wordt, dan kun je op staande voet ontslagen worden.

Men mag verder wel trends bijhouden van eenieder, maar nooit gegevens die per direct naar een medewerker kunnen leiden. Allemaal in het kader van de WBP.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@aristocrat: klopt, maar incidenteel prive gebruik wordt natuurlijk niet bestraft. Het gaat in dit soort zaken vaak om extremen, bijvoorbeeld het voorbeeld wat ik geef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Uitstekend antwoord. Er moet een zwaar belang van de werkgever zijn wil hij dit kunnen maken. Als hij het doet moet hij ook heel gericht en op zo min mogelijk ingrijpende wijze te werk gaan. Vindt hij inderdaad een goede aanleiding dan kan die informatie gebruikt worden voor ontslag.
itsme
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Dat kan ja, en dat mogen ze.

Jou pc gebruik gebruiken in de ontslagprocedure kan alleen als jij er destijds al op aangesproken ben. Nu achteraf zeggen van je wordt ontslagen mede omdat je de pc gebruikt voor prive doeleinden, mag niet.

Ze moeten jij er eerst op aangesproken hebben, als jij vervolgens jou pc niet aanpast kan hier een 2e waarschuwing volgen. Pas bij de derde overtreding mag het pc gebruik daadwerkelijk als ontslag oorzaak gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het controleren van de pc is toestemming van de ondernemingsraad nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als er geen OR is, zoals in kleinere bedrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het voldoende (maar ook noodzakelijk) als het personeel geïnformeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ok. Dank je wel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat 3 jaar in de OR maar ken deze regel niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het klopte ook niet helemaal. :-)
De werkgever moet de OR inlichten en de OR moet voldoende middelen krijgen om toe te zien op het naleven van de controleprocedures. In de praktijk betekent dit dat de werkgever dus niet wegkomt met het simpelweg melden. http://209.85.229.132/search?q=cache:EGogsGRQl5cJ:recht.bbme.be/upload/390.Olivier%2520De%2520Man%2520-%2520E-Controle.doc+ondernemingsraad+toestemming+pc&cd=1&hl=en&ct=clnk&client=safari
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn: volgens mij niet de OR, maar wel de CIO. Of bij kleinere bedrijven iemand met een soortgelijke functie.
mochten er gegronde redenen zijn om jou PC te controleren dan mag de werkgever dat, er staan een aantal afspraken in je contract wat wel en niet mag op het werk, mocht je al een aantal keren betrapt zijn door prive gebruik van de PC, zullen ze je daar op kunnen/mogen controleren. met of zonder toestemming
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag dat, mits de werknemer vantevoren op de hoogte is gesteld dat de werkgever de handelingen op de PC, die hij ter beschikking heeft gesteld van de werknemer, (eventueel) gaat controleren.
Zonder waarschuwing vooraf is het niet toegestaan.
Dat is wat mij verteld is een tijdje geleden, maar de bron was geen advocaat of rechtsdeskundige of zo.
Maar het leek mij wel een plausibel verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Privacybescherming is iets dat door de meeste bedrijven zwaar onderschat wordt. De Wet op de Privacy Bescherming die Biertje hierboven ook aanhaalt, wordt door heel erg veel bedrijven met voeten getreden.

Elektronische controle van computergebruik roept vragen op met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemer. Een groot aantal werkgevers, ondernemingsraden en individuele werknemers heeft deze vragen in de afgelopen jaren voorgelegd aan de Registratiekamer. De Registratiekamer heeft daarom een studie verricht naar de controle op e-mail- en internetgebruik. Dit heeft geresulteerd in het rapport Goed werken in netwerken. Bron:http://www.cbpweb.nl/Pages/av_21_Goed_werken_in_netwerken.aspx?refer=true

Als het gaat om email gebruik, dan geldt voor controle door de werkgever het volgende:
Een e-mailsysteem is een persoonsregistratie in de zin van artikel 1 Wet persoonsregistraties . Het tegengaan van misbruik van het bedrijfscomputernetwerk is gebruik dat verenigbaar is met het doel van het systeem.
Dit doel werd impliciet aangegeven door het voorschrift dat het systeem vooral voor zakelijk gebruik was bestemd ("predominantly business-related matters").
bron van dit deel: http://www.cbpweb.nl/Pages/rap_1999_Controle_emailverkeer.aspx?refer=true

Dan: de Ondernemingsraad. Die kan vanuit haar positie afspraken maken met de werkgever over de condities waaronder de computers prive gebruikt mogen worden. Bron: Wet op de Ondernemingsraden.

In een privacy reglement dat ook bij het CBP dient te worden aangemeld kan voor elke registratie van persoonsgebonden gegevens worden vastgelegd wie deze gegevens mag bekijken, voor welk doel dit is en wie deze gegevens mag bewerken (= opslaan) en onder welke condities dit mag worden bewaard etc. Er dient daarvoor een privacy functionaris te worden aangesteld (dit is per definitie niet iemand van de afdeling HR). Bron: www.CBPweb.nl
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje erbij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag nog niet stemmen, maar je antwoord is dik in orde! +1
Ha, die Congoleo;

Wel als 'jouw' PC eigenlijk 'zijn' PC is.