Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik van het HBO naar een universiteit in het buitenland gaan zonder P?

Momenteel studeer ik IBMS op de HR als eerste jaars student. Nu wil ik graag van school verwisselen en mij studie vervolgen op een universiteit in Schotland of Ierland. Maar kan dit ook?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je HAVO of VWO gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het HAVO gedaan nooit afgemaakt. Dus ik ben een 21+ student

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Meestal niet, soms wel naar een "university", maar geen universiteit zoals wij die kennen (WO niveau, research university in het Engels). J

In tegenstelling tot het verhaal wat vaak de ronde doet kennen ze in het buitenland weldegelijk een onderscheid tussen hogeschool/HBO en onderzoeksuniversiteiten. In het Verenigd Koninkrijk is dat in 1992 gebeurd. Het onderscheid is toen formeel verdwenen, maar het wordt in de praktijk nog altijd gewoon gemaakt. Tegenwoordig geven in het VK (en hier ook deels) rankings weer hoe goed een universiteit is. Wat je zag is dat de oude polytecs (Britse HBO) over het algemeen onderaan de lijst staan en dat een graad van die new universities weinig indruk maakt tegenwoordig, althans ten opzichte van de klassieke toppers Oxford, Cambridge, maar ook ten opzicht van de andere goede (meer toegangelijke) universiteiten als Warwick en Edinburg staan deze nieuwe universiteiten niet hoog aangeschreven. In feite krijg je dan ook de situatie die we hier kennen, diploma's van de oude/klassieke universities worden gezien als WO (Nederlandse universiteit) hier, terwijl diploma's van de nieuwe universiteiten als HBO diploma's worden ingeschaald. In feite geeft de term university daar niet perse een voordeel, voor de buitenland ervaring is het leuk, maar op hoger niveau ga dan niet studeren.