Wat als je stopt met de middelbare school?

Vanaf welke leeftijd mag je stoppen en hoe ziet je toekomst er dan uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Dan heb je geen diploma en dus ook geen mogelijkheid om een vervolgopleiding te gaan volgen. Dan moet je werk gaan doen wat van laag niveau is en geen riant salaris zal opleveren. Je hele leven wordt er feitelijk door bepaald, want je zult altijd tegen het gemis van dat diploma aanlopen. De meeste mensen die dat gedaan hebben krijgen daar dus later enorme spijt van.
Je bent leerplichtig tot je achttiende verjaardag.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben ook niet van plan om te stoppen hoor. ;)

Andere antwoorden (5)

Je bent tot je 18e leerplichtig... Dus dan mag je stoppen, en aangezien de meeste bedrijven niet eens meer mensen aannemen zonder vervolg opleiding zal je niet zo snel een baan krijgen web zal je toekomst er niet heel rooskleurig uitzien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je leerplichtig was tot je 16e, maar het is tot je 18e. Stoppen met de middelbare school kun je dus niet zomaar doen. En waarom zou je ook? Het is al moeilijk om een baan te vinden met MBO of HBO diploma, laat staan zonder minimaal een diploma van de middelbare school.

Voor meer informatie kun je kijken op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 18 kun je stoppen:
toekomst: baantjes die onder je niveau liggen en erg saai worden(als je tenminste gestopt bent met school, omdat je geen zin had, niet omdat je het niet zou kunnen.
Dan kom je er later achter dat je toch wilt studeren, en dan kom je bij jonkies in de klas, of je moet het moeilijk halen omdat je overdag moet werken en 's avonds studeren. Als je slim bent, ga je niet voor zo'n toekomst, maar begin je daar nu al aan te werken door een goede studie
12 jaar geleden
Er komt een leerplicht ambtenaar bij je langs. Die kan jou/je ouders een fikse boeten geven en zelfs voor het gerecht slepen. Meestal zal hij echter proberen te bemiddelen om je toch naar een (andere) school te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen roept 'tot je 18e', maar dat is niet helemaal waar. Als je geen startkwalificatie hebt (ik meen tenminste mbo1 of havo4), ben je deels leerplichtig tot je 21e! Je kunt de specifics gewoon checken bij de leerplicht. Gevolgen als 'geen baan kunnen vinden' enz worden al genoemd; hou er rekenig mee dat het ook gevolgen heeft voor uitkering, alleen recht op WW (en die is de afgelopen jaren structureel kapot gemaakt, dus effectief: een tijdje krijg je een habbekrats, en daarna NIETS).