Hoe groot is de kans dat ik een VOG krijg?

in 2010 ben ik gepakt met 1 gram cocaine door de politie. Ik kreeg hier toen een boete voor van 85 euro. Het betrof handel in harddrugs (opiumwet). Ik heb de boete toen niet betaald en het is zo ver gekomen dat het voor de rechter is gekomen omdat ik mijn kop in het zand heb gestoken. Het bedrag is daardoor hoger geworden maar de oorspronkelijke boete was dus 85 euro. Dit voor de rechter komen was eind 2012. Nu heb ik recent mijn gegevens opgevraagd bij JDS. Ik werd meteen na mijn aanvraag de volgende dag gebeld dat er niets over mij bekend is. Ook ben ik nooit eerder in aanraking geweest met justitie of politie. Nu heb ik gesolliciteerd naar een nieuwe baan in de gehandicaptenzorg. Ik heb hiervoor een VOG nodig (kwetsbare personen). Als er niets over mij bekend is, is dan de kans dat ik een VOG krijg groot? Of wordt er nog in politieregisters oid naar mij gezocht? Ik heb ergens gelezen dat dit mogelijk is. Of staat dat hier niet in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
bamibal
9 jaar geleden
85 euro voor handel in harddrugs? Er zijn landen waar je wordt opgehangen hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel bijzonder dat 1 gram cocaine als gezien wordt als handel in harddrug. Lijkt me meer een hoeveelheid voor eigen gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Destijds was alles boven 0.5 gram niet meer voor eigen gebruik maar handel. Ik weet niet hoe dat nu is maar het is inderdaad vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hen 'm binnen, goedgekeurd en wel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
instellingen zijn niet verplicht ernaar te vragen, maar wetgeving is in voorbereiding om dat wel voor de ouderen en geh zorg te doen. http://www.zorgvisie.nl/Personeel/Nieuws/2013/7/Verklaring-omtrent-gedrag-in-de-zorg-van-tafel-1305044W/ Hier staat info: http://www.justis.nl/producten/vog/index.aspx
Je vraagt de VOG zelf aan bij de gemeente of via de justis site, als hij afgewezen wordt kun je altijd nog in beroep gaan.
Volgens mij krijg je hem wel of niet, het is niet dat je toekomstige werrkgever "achter je rug om " andere info krijgt dan jijzelf Zo erg lijkt het vergrijp me zelf nu ook weer niet. Leuk dat je het gaat proberen succes !

Antwoorden (3)

Een veroordeling onder de opiumwet, waar drugsbezit onder valt, kan het aanvragen van een Verklaring omtrent gedrag (VOG) bemoeilijken.
Of het uitmaakt dat jij je boete te laat betaald weet ik niet. Als je in hechtenis wordt genomen door politie omdat je niet betaald dan krijg je sowieso een strafblad en geen VOG.
Er is ook bekent dat enkele festivalgangers met drug in hen bezit een strafblad hebben gekregen.
Ik zou het gewoon aanvragen, dan kom je er snel genoeg achter of je het wel krijgt of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb hem al aangevraagd maar ben zo zenuwachtig. Ik heb dus een verzoek tot inzage in mijn gegevens gedaan en toen werd ik gebeld door justitie dat er niets over mij bekend is. Ik denk dus dat dit komt doordat de hoogte van de boete onder de 100 euro is. Daarom schat ik zelf in dat ik best een goede kans heb dat ik er eentje krijg. Maar was benieuwd naar de mening van anderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens ben ik nooit in hechtenis genomen. Het bedrag is alleen hoger geworden en deze heb ik toen gewoon betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan denk ik dat de kans miniem is dat je geen VOG krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt want ik heb 'm goedgekeurd binnen gekregen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig!
Of je een VOG krijgt of niet hangt af van het doel waar voor je hem aanvraagt. Het is niet zo dat je met een strafblad géén VOG kunt krijgen.

Wanneer je geen strafblad hebt dan krijg je een VOG. Wanneer je wel een strafblad hebt dan kun je nog steeds een VOG krijgen als je strafbare feit niet van belang is voor de functie waarvoor je hem aanvraagt. Zo zou een pedofiel (misschien) een VOG krijgen als hij in de ouderenzorg wil gaan werken. Het hangt af van de situatie.

In jouw geval:
- wat jou is gebeurd, lijkt mij niets met gehandicaptenzorg te maken te hebben en
- je hebt hoogst waarschijnlijk geen strafblad.
Ik zou me nergens druk over maken.

Zie ook: http://www.unity.nl/drugs-and-whatnot/de-wet/gepakt-en-nu
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag te allen tijde een verklaring omtrent het gedrag aanvragen. Dus gewoon proberen, als je hem niet krijgt, weet je hoe laat het is. Een boete is nog niet meteen en strafblad, en drugsbezit geen sexueel vergrijp (de belangrijkste reden voor het vragen naar een VOG in dit geval) , dus het kan simpelweg niet relevant zijn. Maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Dikke kans dat die oude boete - je bent voorgekomen voor het niet betalen van de boete, niet voor het drugsbezit an sich - totaal nergens meer vermeld is nu de rekening is vereffend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ik vergeet het echte antwoord : de kans dat je een VOG krijgt lijkt me vrij groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank! Ben zo zenuwachtig! Het is zo'n leuke baan! En heb verser helemaal niets met criminele circuit of drugs. Ik loop marathons, sport dagelijks. Heb eigenlijk alles op orde. Hoop zo dat ik mijn verleden gewoon achter mij kan laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 'm en is gelukkig goed gekeurd. Dank!