Mag een ex-gedetineerde een eigen lunchroom openen?

Worden ex-gedetineerden altijd afgewezen voor een VOG?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waarom zou je voor een lunchroom te beginnen een vog nodig hebben?
Werkgevers vragen om een vog als je zelf begint ben je de werkgever heb je het niet nodig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt wel een vog voor bedrijven maar geloof echt niet dat een horeca leverancier daar om gaat vragen evenals de branche vereniging.
Zou me er niet te druk om maken wij zijn allemaal in het bezit van een vog maar het bedrijf als bedrijf zijnde niet en krijgen gewoon alles geleverd ook van nieuwe leveranciers
Had er zelfs nog nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carrotbunny,
Voor het openen van een lunchroom is een exploitatievergunning vereist. Voordat men de exploitatievergunning aanvraagt dient men een Verklaring Omtrent het gedrag te kunnen overleggen.
Of de VOG wel of niet gegeven wordt aan een ex-gedetineerde hangt af van het delict.
Wanneer het delict van de ex-gedetineerde reden is om een VOG te weigeren en deze de vrijheidsbenemende straf onderging tijdens de terugkijktermijn, wordt de terugkijktijd verlengd met het aantal jaren dat de vrijheidsbeneming heeft geduurd. Er moet namelijk gekeken worden naar de periode dat een persoon zich vrij heeft kunnen bewegen in de samenleving.

Antwoorden (2)

Dat is op zich geen probleem. Een VOG wordt pas geweigerd als je een beroep wil uitoefenen dat samenhangt met het gepleegde delict (bijv. je hebt een zedendelict gepleegd en je zou in de zorg willen werken).

Een ex-gedetineerde hoeft dus niet altijd te worden afgewezen voor een VOG.
Een VOG is overigens ook niet nodig als je een lunchroom wil openen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik moet het antwoord herzien waar het gaat om het hebben van een VOG bij een lunchroom. Dat kan dus wel nodig zijn.
De toevoeging van JoanDArc is relevant in dit geval. Hier ook een link van een gemeente die een VOG vereist, zoals er wel meer zijn te vinden trouwens.
https://gemeenteloket.ishw.nl/cromstrijen/producten-en-diensten_234/product/exploitatievergunning-horecabedrijf_133.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mijn bron is het zeker wel nodig om een VOG te hebben, anders geen contracten en niet lid worden van een brancheorganisatie.
Beide zijn belangrijk voor welk [beginnend] bedrijf[je] dan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het juist: je bron richt zich op een rechtspersoon. Maar dan sta je sowieso met lege handen als vraagsteller een eenmanszaak opricht.
Ten tweede blijkt uit je bron niets van moeilijkheden met een hypotheek waarvoor je een VOG nodig zou hebben. Dat lijkt mij een onterechte vooronderstelling, tenzij je daarvoor (alsnog) een duidelijke bron kunt geven. Ook Deaal reageerde al op dit punt.
Ten derde worden er in je bron een aantal specifieke beroepsgroepen genoemd (zoals docent, advocaat, zorgmedewerker), maar (het openen van) een lunchroom valt daar niet onder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pieter, Voor het exploiteren van een lunchroom heeft men een exploitatievergunning nodig, dus een VOG. Deze dient aangevraagd te worden vóórdat de exploitatievergunning wordt aangevraagd.
Jazeker, dat mag, maar als je een eigen lunchroom wilt openen als ex-gedetineerde kun je inderdaad voor een probleem komen te staan.

Het verkrijgen van een VOG kan een probleem opleveren; je hebt een VOG nodig met een lunchroom, als je een contract wilt afsluiten of lid wilt worden van een brancheorganisatie. [zie bron]

Een lunchroom valt onder een Horeca bedrijf. [zie bron]

Voor het exploiteren van een Horecabedrijf moet een VOG aangevraagd worden door de eigenaar en een eventuele leidinggevende als er meer personeel in dienst is.

De aanvraag voor een VOG moet gebeuren voor het aanvragen van een exploitatievergunning. Vervolgens moet de verkregen VOG meegestuurd worden met deze aanvraag.  [zie bron]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een persoon die een openbare horecazaak wil starten waar géén alcohol wordt verstrekt, zoals een lunchroom, dan heeft men geen drank- en horecavergunning nodig
Wel moet een exploitatievergunning worden aangevraagd.
Voordat men een exploitatievergunning aanvraagt moet de exploitant - én de eventuele leidinggevende(n) - een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben.
Voor het openen van een lunchroom heeft men dus inderdaad een VOG nodig.