Wat is het verschil tussen een "vroege en een late leerling?

Ik ben in November geboren en dan was je een late leerling en werd je op school als "dom" behandeld terwijl een klasgenootje 4 dagen na mij jarig was de Havo foutloos heeft afgelecht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Vroeger is mij verteld dat 1 oktober de grens was om toegelaten te worden tot de eerste klas. Wanneer je daarvoor jarig was moest je nog even wachten. Ik mocht echter mee omdat het maar een paar dagen verschil was ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb hier iets gevonden waar je misschien iets aan hebt:
http://www.babybrabbel.com/otheek/school.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een late leerling is een leerling die in november geboren is, laat in het jaar... en een vroege was dan iemand die een maand later geboren was en den toevallig in een hogere klas kwam en dus daar de jongste was...

In Indonesië doen ze het vaststellen van de schoolrijpheid anders, daar moet het kind proberen met de hand over het hoofd het andere oor proberen te pakken, als dat lukt dan is het schoolrijp en maag het naar school...

Wij doen dat op de kalender en zij op enkele fysieke mogelijkheden...

Dat wat jij zegt, zegt niets over het geheel, maar wel iets over individuele verschillen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpelweg: geen verschil, behalve dat de één ouder is dan de ander. Als je van november bent dan ben je wat ouder dan de anderen, omdat die grens op 1 oktober ligt. Dus als je van 30 september bent, dan zit je in groep 4 als een kind van 1 oktober in groep 3 zit. Die grens is gewoon ergens gelegd, maar die is niet heilig, er kan altijd van afgeweken worden als het kind wat eerder rijp is om naar groep 3 te gaan in plaats van nog een jaartje kleuteren. Dat klasgenootje van jou is van dezelfde leeftijd, dus als de één vlotter leert dan de ander kan dat komen door allerlei factoren, maar niet die 4 dagen verschil. Als je om die reden als dom werd behandeld dan heb je gewoon op een slechte school gezeten of had je een heel gemene leraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroege of late leerling heeft niets met dom te maken, maar met leeftijd. Een vroege leerling behoort tot de 'jongsten'van de groep. Een late leerling behoort tot de 'oudsten'van de groep.
Vroeger was het zo dat als je voor 1 oktober zes was dat je dan mee mocht doen bij de start van het nieuwe schooljaar met groep drie van de basisschool (heel vroeger was dit de eerste klas van de lagere school). Als je daarna jarig was, moest je nog een jaartje wachten. Deze grens wordt nu minder stipt gehanteerd. Er wordt ook naar het kind en zijn/haar prestaties gekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het onderwijs spreekt men over vroege en late leerlingen. Een vroege leerling is voor 1 oktober geboren, een late leerling er na. Voorbeeld 1: Jouw dochter is geboren 15 december, vanaf 15 december gaat zij dus naar groep 1 en start na de zomervakantie weer in groep 1. Voorbeeld 2: Jouw zoon is geboren op 8 juni, vanaf 8 juni gaat hij naar groep 1, na de zomervakantie start hij weer in groep 1. Je ziet dat de beide kinderen uit het voorbeeld beiden starten in groep 1, alleen het kindje uit het eerste voorbeeld zit 1,5 jaar in groep 1, het jongetje uit het tweede voorbeeld gaat 1 jaar naar groep 1. Als de leerkrachten in de opvolgende groepen de ontwikkelingen van de leerlingen observeren wordt hiermee altijd rekening houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je dan als "dom" wordt behandeld vind ik maar vreemd... Je kan er niets aan doen; het ligt aan je verjaardag!

Bijvoorbeeld: iemand die op 26 augustus jarig is, is een vroege leerling. Als hij/zij een week later was geboren was hij/zij te jong om al naar groep 3 te gaan.

Ze moeten natuurlijk érgens een lijn trekken. En daarvan, van groep 2 naar 3 is alles afhankelijk.