Moet een examenjaartoets opnieuw gemaakt worden als het aantoonbaar veel fouten en onduidelijke vragen bevat?

Ik heb afgelopen week een toets scheikunde gehad, er zaten veel fouten in zoals dat alle stoffen nog in de oude naamgeving werden vermeld en de vragen waren zeer onduidelijk er zaten ook vragen tussen die niet aansloten op de stof die we hebben geleerd maar daar ver boven zaten, en op deze toets werden we ineens geacht dit te weten.. Normaal haal ik cijfers hoger dan een 8 op scheikunde, nooit lager gehaald. Nu heb ik een 5.4...

Nu de vraag: Kan ik, als ik duidelijk aantoonbaar bewijs heb van de boven beschreven feiten, naar de rector of iets dergelijks gaan en dat de toets dan opnieuw moet worden gemaakt? Het is immers een examenjaar en laat me liever niet belemmeren door slechte toetsing.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Heb je het al besproken met de scheikundedocent? Bij hem/haar moet je beginnen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik heb daarna nog geen les meer gehad. Maar het gaat niet perse om dit geval maar om of een toets in het examenjaar uberhaupt foute en onduidelijke vraagstelling mag bevatten en dat het stof mag behandelen dat niet in het examen komt en niet in het boek staat.
Antoni
9 jaar geleden
Een slecht opgestelde toets komt zelfs op de universiteit wel eens voor. Als hierover veel klachten komen, is het mogelijk dat de puntentelling wordt aangepast of dat een of meer opgaven niet worden meegeteld bij de berekening van het cijfer, dus actie ondernemen (zo mogelijk samen met andere leerlingen) is zeker aan te raden! Een docent is ook maar een mens: hij/zij kan fouten maken en kan worden overtuigd van zijn ongelijk. De vraag of er bij zo'n toets stof mag worden behandeld die niet in de les is geweest, is moeilijk te beantwoorden. Soms gaat de docent ervan uit, dat de leerlingen door de lessen een bepaald inzicht hebben ontwikkeld, waardoor zij ook vragen over nieuwe onderwerpen zouden moeten kunnen beantwoorden. De leerlingen hebben dan geen specifieke kennis over het onderwerp van de vraag, maar wel het inzicht om zo'n onverwachte vraag (ook) te kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt :) Ik zal snel actie ondernemen, ik ben niet de enige met een laag cijfer. Zou u dit kunnen copy pasten in een antwoord op de vraag zodat ik die als beste antwoord kan markeren en de vraag kan sluiten?

Het beste antwoord

Een slecht opgestelde toets komt zelfs op de universiteit wel eens voor. Als hierover veel klachten komen, is het mogelijk dat de puntentelling wordt aangepast of dat een of meer opgaven niet worden meegeteld bij de berekening van het cijfer, dus actie ondernemen (zo mogelijk samen met andere leerlingen) is zeker aan te raden! Een docent is ook maar een mens: hij/zij kan fouten maken en kan worden overtuigd van zijn ongelijk. Als een toets veel fouten en onduidelijke vragen bevat, is het mogelijk dat de docent besluit een nieuwe toets te maken en de cijfers van de oude niet mee te (laten) tellen bij de toetsing van de leerlingen.

De vraag of er bij zo’n toets stof mag worden behandeld die niet in de les is geweest, is moeilijk te beantwoorden. Soms gaat de docent ervan uit, dat de leerlingen door de lessen een bepaald inzicht hebben ontwikkeld, waardoor zij ook vragen over nieuwe onderwerpen zouden moeten kunnen beantwoorden. De leerlingen hebben dan geen specifieke kennis over het onderwerp van de vraag, maar wel het inzicht om zo’n onverwachte vraag (ook) te kunnen beantwoorden. Of dat nu het geval is, daar kan alleen je docent je over informeren.
Antoni