Wie is verantwoordelijk voor de klant?

De situatie is als volgt: Ik (leverancier) heb een overeenkomst met een partij die cadeaubonnen verkoopt. (noem ik partij in deze). Partij had op hun webpagina onjuiste informatie staan over mijn openingstijden. Daar heb ik ook nimmer akkoord voor gegeven/handtekening voor geplaatst dat deze gegevens correct zijn cq. dat ik 7 dagen per week mijn diensten lever. Nu heeft zich een afnemer/klant van een bon bij de partij gemeld dat hij of zij niet kan op de tijden dat ik geopend ben. De partij heeft mij gemaild om de klant een oplossing te bieden. Ik heb de partij gemeld dat ik niet verantwoordelijk ben in de richting van de klant, daar deze geen contact met mij heeft opgenomen in eerste instantie en ik als leverancier meermaals naar de partij heb gemeld dat de klant binnen de openingstijden zelfstandig online een afspraak kan boeken; ik ben 4 avonden per week open en daarnaast de zaterdag. Ik ben daarin van mening dat ik als leverancier voldoende gelegenheid geef aan de klant om de cadeaubon te kunnen verzilveren.

De partij heeft nu mij een e-mail gestuurd dat wanneer ik met de klant er niet uit kom, zij de gemiste commissie en handelingskosten in rekening gaan brengen. In de overeenkomst staat wel dat ik zorg moet dragen dat de klant een bon kan verzilveren, maar ik ben van mening dat het met mijn openingstijden ruim kan (bon is 1 jaar geldig bij de partij). Kan partij van de leverancier eisen buiten de openingstijden open te gaan voor deze ene klant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat hier aan de hand is, is een situatie van onderaanneming. Het contract tussen jou en de "Partij" is hierbij van doorslaggevend belang en ik hoop dat je dat goed hebt laten doorlichten voordat je het tekende. In principe mag "Partij" alles toezeggen aan hun klanten, maar de vraag of jij dat moet nakomen staat daar helemaal los van. Wat jij moet nakomen staat in het contract dat jij met "Partij" hebt. Alle verschillen daartussen moeten zij oplossen. In de praktijk komt veel meer gedoe voor dan alleen openingstijden: "Ja hoor, Leverancier geeft vijftien jaar garantie", "Als het product niet in uw maat bestaat, dan maken ze het speciaal voor u" of "Natuurlijk leveren ze die ook in roze, zonder meerprijs". Kortom: als zij op het moment van ondertekenen wisten van jouw openingstijden en daarvoor hebben getekend (het zou mooi zijn wanneer de openingstijden in jouw algemene voorwaarden staan/stonden), dan is het verschil tussen hun belofte en de werkelijkheid hun probleem. De vraag of zij commissie en onkosten aan jou kunnen doorberekenen, bestaat juridisch uit twee vragen: (1) ben jij uberhaupt wel in gebreke en (2) wanneer je inderdaad in gebreke bent, wat voor soort schade kan er dan op jou worden verhaald? Door te stellen dat jij hun extra onkosten moet betalen, wordt er extra druk gezet op de discussie over de openingstijden, maar laat je daardoor niet in de war brengen. Het lijkt alsof jij nog meer schuld hebt, doordat hun schade (vanwege commissie en dergelijke) nog groter is dan eerst gedacht. Maar dat is natuurlijk een drogreden. M.b.t. punt 2: als jouw contract goed in elkaar zit, staat daarin dat je alleen aansprakelijk kan worden gesteld voor DIRECTE schade. Die term is helaas juridisch niet zo strak gedefinieerd, maar het geeft in elk geval houvast. Nog beter is het wanneer "directe schade" in het contract ook nog precies staat uitgeschreven. En verder mag je hopen dat de omvang van de claim ook gelimiteerd is tot de omvang van de verkoop (oftewel: als het gaat om een artikel van een tientje, dan mag de schadeclaim ook niet meer zijn dan een tientje). Maar die dingen zijn niet standaard, daar moet wel iemand aan gedacht hebben bij het opstellen van het contract. Als daar niets over in het contract staat ben je de spreekwoordelijke sigaar. Want dan geldt de Nederlandse wet en die zegt dat de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor 'de schade', zonder in detail te treden over de soorten schade, noch over een limiet. Toegevoegd na 50 seconden: Vervolg in "Reactie"

Kijk als leverancier een contract voor 7 dagen had ondertekent ja dan had je een probleem maar dat is niet het geval dacht ik op te maken uit je verhaal. Je zegt dat je wel een overeenkomst hebt met hen lees dit door, dit geld dus staat het daar niet in dan sta jij in je gelijk. Dan hebben zij de fout gemaakt, mogen zij dat oplossen.

De Partij heeft de klant onjuiste informatie verstrekt. Voor de klant is er sprake van dwaling. De partij heeft verkeerde verwachtingen gewekt door onjuiste informatie over de openingstijden voor verzilvering van de bon te verstrekken. De klant kan aan Partij geld terug vragen. De klant heeft een overeenkomst met de Partij en niet met de Leverancier. De fout ligt niet bij de Leverancier. Natuurlijk kan de leverancier wel vrijwillig meewerken aan een oplossing voor het probleem dat de Partij met de Klant heeft. Voor het behoud van een goede zakelijke relatie van de Leverancier met de Partij. Partij zal wel in het vervolg juiste informatie moeten verstrekken bij verkoop van de bon. Toegevoegd na 29 minuten: Als over het mislopen van commissie en de handelingskosten verder niets is geregeld in de overeenkomst van de Leverancier met Partij, kan de Partij daarover ook geen eisen stellen. Partij kan alleen de Leverancier vriendelijk vragen om eenmalig mee te werken aan een oplossing, waarmee Partij zijn fout van de onjuist verstrekte informatie en zijn probleem met de klant kan oplossen.

Bronnen:
http://www.consuwijzer.nl/thema/dwaling

De juridische situatie tussen Leverancier en Partij zijn bovenstaand voldoende beschreven. Maar nu die waardevolle klant die toch heel graag zijn geld bij u wil besteden. In deze barre tijden lijkt het mij toch raadzaam om er voor te zorgen dat deze klant in iedergeval een geweldig gevoel overhoudt aan uw klantgerichte oplossing. Toch!?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100